Chiński SUV hitem w Europie. Nawet nie wiadomo, jak czytać nazwę

Już w 2020 roku chińska marka Hongqi zapowiedziała ekspansję na Europę, zaczynając od Norwegii. E-HS9 bierze na cel nie jakieś tanie produkty z niższej półki, ale najwyższą klasę aut, takich jak Bentley Bentayga, Mercedes GLS czy Range Rover. I choć jest jeszcze trochę z tyłu, to już znalazł się w czołówce.

Hongqi E-HS9Hongqi E-HS9
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/FAW Group
Marcin Łobodziński

Jato Dynamics, firma analizująca rynek samochodowy, zebrała dane sprzedaży za pierwsze półrocze 2022. Podzieliła samochody na klasy według tego, pomiędzy jakimi modelami wybierają klienci, a nie z podziałem na tradycyjne segmenty, gdzie uwzględniane są rozmiary czy płyty podłogowe.

I tak w jednej kategorii znajdziemy sportowe Porsche 911 i Mazdę MX-5, a na przykład w minivanach Mercedesa Klasy V i dużo mniejszego Mercedesa Klasy B.

Rynek europejski zdominowały SUV-y, szczególnie kompaktowe i miejskie, zwane powszechnie crossoverami. Ja jednak zwróciłem uwagę na kategorię luksusowych SUV-ów, gdzie najlepiej sprzedającym się modelem jest Mercedes Klasy G z niemal dwukrotną przewagą nad BMW X7. Dalej mamy Range Rovera, Mercedesa GLS i na piątym miejscu… Hongqi E-HS9.

Hongqi E-HS9, czyli "nikt nie kupi chińskiego elektryka"

Wiele osób twierdzi, że nikt nie będzie kupował chińskich aut, a już na pewno elektrycznych. Jak się okazuje – będzie – a właściwie już są osoby, które kupują. I do tego luksusowego elektryka pokroju Bentleya Bentaygi czy Rolls-Royce’a Cullinana.

Hongqi E-HS9
Hongqi E-HS9 © fot. mat. prasowe/FAW Group

Auto sprzedano w liczbie 979 sztuk od początku 2022 roku do czerwca. Nie jest to wielki wynik na tle 4394 szt. sprzedanych Klas G Mercedesa, czy nawet zajmującego czwartą pozycję GLS-a, którego nabyło 1850 osób. Ale jednak jest to piąte miejsce, a marka nie występuje jeszcze na wszystkich rynkach. Jak się więc okazuje, nie dość, że ludzie kupią chińskie auto, to jeszcze elektryka.

A co to konkretnie jest Hongqi E-HS9?

Zacznijmy od marki, która należy do koncernu FAW, zajmującego się głównie transportem ciężkim – autobusy i ciężarówki. Marka Hongqi należąca obecnie do FAW Group powstała w 1958 roku, od początku produkując luksusowe limuzyny, w tym pojazdy rządowe dla ważnych urzędników państwowych. Obecnie prócz SUV-a oferuje także limuzynę o nazwie H9.

Oba modele nawiązują stylistyką i poziomem wyposażenia do BMW, choć niektórzy powiedzą, że do Rolls-Royce’a. SUV E-HS9 mierzy 5,2 m długości i może przewozić cztery, pięć, sześć lub siedem osób.

Podstawowa odmiana ma baterię o pojemności 85 kW, ale można też zamówić auto z akumulatorem 99 kWh. Ten drugi wariant rozwija moc 544 KM, natomiast słabszy 430 KM. Cena na rynku norweskim odpowiada mniej więcej kwocie 500 tys. zł w Polsce.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie