Hot-hatch z napędem na tył? Nowa Cupra Born VZ pokazuje, że to wciąż możliwe

Wiele osób pewnie powie: "szkoda, że jest elektryczny". Ale nową Cuprą Born VZ będzie można kręcić bączki i latać bokiem, a w zerwaniu przyczepności pomoże silnik o mocy 326 KM. Pytanie, czy to wystarczy, by Born przekonał do siebie elektrosceptyków?

Cupra Born VZCupra Born VZ
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Cupra
Filip Buliński

Skrót VZ, którym Cupra opatruje swoje najostrzejsze modele, zagościł w elektryku. Z zewnątrz nie oznacza to jednak radykalnych zmian. Borna VZ rozpoznamy tylko po specjalnych lakierach Dark Forest lub Midnight Black, nowych, 20-calowych felgach, szerszych oponach czy wspomnianym oznaczeniem na klapie bagażnika.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Premiera wideo: nowy Volkswagen ID.7 Tourer.

Jest więc tak, jak na hot-hatcha przystało – skromnie z zewnątrz, ostrzej "wewnątrz". Pod karoserią Cupra przygotowała silnik elektryczny o mocy maksymalnej 326 KM i momencie równym 545 Nm. Dzięki temu pierwsza "setka" pojawi się na zegarach po 5,7 s. Mniej imponująca jest prędkość maksymalna, która wynosi "tylko" 200 km/h, choć to i tak o 40 km/h więcej, niż mogą jechać pozostałe wersje Cupry Born.

Cupra Born VZ
Cupra Born VZ © Materiały prasowe | Cupra

Ciekawe natomiast jest, że Hiszpanie postanowili kierować tę moc nie na wszystkie, a wyłącznie na tylne koła. Daje to oczywiście pole do potencjalnego latania "bokiem". O ile systemy kontroli trakcji na to pozwolą. Poza tym Born VZ zyskał względem zwykłych wersji 2 kWh pojemności akumulatora (ma 79 kWh), a jego deklarowany zasięg wynosi 570 km, choć wartość ta wciąż może ulec zmianie, bowiem nie został jeszcze zakończony proces homologacji.

Maksymalna moc ładowania nie zmieniła się i wynosi 170 kW. Naładowanie auta do 80 proc. powinno wówczas zająć 30 min. Poza samym napędem Cupra podłubała także w sportowym zawieszeniu DCC, czyniąc je sztywniejszym oraz wyostrzyła reakcję układu kierowniczego. Inżynierowie popracowali także nad lepszym wyczuciem pedału hamulca.

Cupra Born VZ
Cupra Born VZ © Materiały prasowe | Cupra

Aby domknąć obraz hot-hatcha, Born VZ oferuje w środku specjalne kubełkowe fotele CUP Bucket, które zagościły także m.in. w Formentorze VZ5 czy Leonie VZ. Obite je tapicerką pochodzącą z recyklingu.

Samochód pojawi się na rynku dopiero w trzecim kwartale 2024 r. Czy trafi do Polski? Tego jeszcze nie wiadomo – producent nie podał informacji na ten temat. Patrząc jednak na zainteresowanie cuprami na naszym rynku, można spodziewać się obecności auta. Jeśli samochód pojawi się u nas, tani na pewno nie będzie – obecnie słabsza, 231-konna wersja z akumulatorem 77 kWh kosztuje od 232 tys. zł. W przypadku Borna VZ nie powinniśmy się więc spodziewać kwoty mniejszej niż 260-280 tys. zł. Wspomnę tylko, że cennik nowego Forda Mustanga z 5-litrowym V8 zaczyna się od 303,5 tys. zł.

  • Cupra Born VZ
  • Cupra Born VZ
  • Cupra Born VZ
  • Cupra Born VZ
  • Cupra Born VZ
  • Cupra Born VZ
[1/6] Cupra Born VZ Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Cupra
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem