Hybrydy podbiły Polskę. Nad Wisłą nie ma już popularniejszego napędu

Nie same silniki benzynowe, nie diesle, a hybrydy posiadają największy udział w polskim rynku. Niemal co drugie nowe auto sprzedawane w naszym kraju posiada jednostkę, która w mniejszym lub większym stopniu wspierana jest przez układ elektryczny.

Hybrydy stanowią już prawie połową polskiego rynku motoryzacyjnego
Hybrydy stanowią już prawie połową polskiego rynku motoryzacyjnego
Źródło zdjęć: © GETTY | Matt Cardy
Kamil Niewiński

25.04.2024 | aktual.: 26.04.2024 09:00

Ostatnie lata w motoryzacji stoją przede wszystkim pod znakiem rewolucji w napędach. I wcale nie musimy tutaj wspominać wyłącznie o samochodach elektrycznych czy wodorowych. Na rynku od dłuższego czasu mieszają przecież również hybrydy, które przestają już być alternatywą, a stają się pierwszym wyborem dla dużej grupy kierowców.

Bardzo dokładnie pokazują to statystyki przedstawione przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Dane zbierane od stycznia do marca 2024 r. pokazują, że napędy hybrydowe zdecydowanie podbiły serca Polaków.

Łącznie w pierwszym kwartale 2024 r. w Polsce zarejestrowano 138 696 nowych samochodów osobowych. Względem analogicznego okresu w 2023 r. jest to imponujący wzrost o 12,7 proc. Najciekawiej jednak robi się w momencie, gdy spojrzymy na podział pod kątem napędu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Największą popularnością od stycznia do marca 2024 r. cieszyły się właśnie hybrydy. Łącznie zarejestrowano 64 846 aut z takim napędem, z czego MHEV (miękkie hybrydy) w liczbie 33 266 egz., zaś HEV ("klasyczne" hybrydy) - 31 580 egz. Daje nam to aż 46,8 proc. udziału w polskim rynku, nawet przed jednostkami benzynowymi (50 442 egz.; 36,4 proc.).

Trochę gorzej wygląda kwestie hybryd plug-in (PHEV). Owszem, warto zauważyć, że w okresie styczeń-marzec 2024 r. zanotowano wzrost ich rejestracji o 19,5 proc., ale liczba 3745 sztuk to nadal dość mały wycinek rynku. Dokładniej rzecz ujmując, wynosi on 2,7 proc.

Oczywiście wszystkie samochody korzystające z "klasycznych" hybryd posiadały w sobie również jednostkę benzynową. W przypadku aut MHEV jest to zaś "tylko" 77 proc. - reszta to miękkie hybrydy z dieslami.

Zatrzymując się na chwilę przy jednostkach wysokoprężnych, względem pierwszego kwartału 2023 r. ich sprzedaż w Polsce spadła o 2,3 proc. Tym samym diesle stanowią obecnie 7,9 proc. polskiego rynku motoryzacyjnego.

Na popularności hybryd mocno korzysta Toyota, która swoją polską ofertę opiera w głównej mierze właśnie na tych napędach. W pierwszym kwartale 2024 r. zarejestrowano aż 28 301 samochodów osobowych tej marki. Japończycy mogą pochwalić się ogromną przewagą nad uzupełniającymi podium rywalami — Škodą (14 736 egz.) oraz Kią (8358 egz.).

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)