Hyundai pokazał tylnonapędową platformę E‑GMP dla aut elektrycznych. Nawet 500 km zasięgu

Hyundai coraz mocniej stawia na elektromobilność, czego przejawem jest zaprezentowana właśnie globalna, modułowa platforma, która stanie się podstawą wszystkich przyszłych modeli koncernu zasilanych prądem. Zapowiada się imponująco.

Kona Electric jest najlepszym dowodem na to, że Hyundai wie co robi.
Kona Electric jest najlepszym dowodem na to, że Hyundai wie co robi.
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

02.12.2020 | aktual.: 13.03.2023 10:24

Hyundai E-GMP (Electric-Global Modular Platform) - tak brzmi pełna nazwa koreańskiej platformy stworzonej z myślą o kolejnych, elektrycznych propozycjach koncernu. Jej elastyczność i modularność pozwalają na zastosowanie w różnorakich konstrukcjach: sedanach, kombi, SUV-ach czy autach miejskich.

W zależności od potrzeb E-GMP może wykorzystywać jeden lub dwa silniki elektryczne - po jednym nad każdą z osi - zasilane akumulatorami umieszczonymi nisko w podłodze. Przemyślana budowa pozwoli wygospodarować w kabinie dużo miejsca, przy jednoczesnym zachowaniu nisko położonego środka ciężkości, który powinien przekładać się na dobre wrażenia z jazdy.

Szczególnie że inżynierowie Hyundaia zastosowali tu w pełni wielowahaczowe zawieszenie i bezpośredni układ kierowniczy z naciskiem na radość z prowadzenia i stabilność w każdych warunkach. Co jeszcze ciekawsze, w domyślnej konfiguracji platforma występuje wyłącznie z tylnym napędem. Dostępne opcje ograniczą się więc do RWD i AWD.

Obraz
© mat. prasowe

Hyundai chwali się również możliwościami szybkiego ładowania z użyciem urządzeń o mocy do 350 kW, co ma pozwolić na zapełnienie 80 proc. pojemności akumulatorów w zaledwie 18 minut. Nieźle zapowiada się też maksymalny zasięg na poziomie 500 km. Co więcej, będzie też możliwość "pożyczania prądu" innym urządzeniom pracującym pod napięciem 110V i 220 V, a także pojazdom.

Koreańczycy mają w planach stworzenie co najmniej 23 modeli opartych na architekturze E-GMP. Mowa tu zarówno o produktach Hyundaia, jak i Kii. Pierwsze pojazdy wykorzystujące nową platformę zadebiutują już w 2021 roku.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)