WAŻNE
TERAZ

Komisja etyki PiS zajmie się Mejzą. Mamy potwierdzenie

Jak trzy farelki. Tyle energii zimą "traci" elektryk

Samochód elektryczny zużywa więcej energii zimą – to normalne. Kolejne generacje układów elektrycznych i napędowych pokazują jednak, że problem dużej konsumpcji prądu staje się coraz mniejszy.

Volkswagen ID.7Volkswagen ID.7
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Materiały prasowe VW
Mateusz Lubczański

Żaden układ napędowy nie jest tak podatny na temperaturę zewnętrzną jak ten w "elektryku". Z drugiej jednak strony w Norwegii 95 proc. nowych aut jest na prąd, w Szwecji – prawie jedna trzecia. Czyli da się. Jednak to zimą najlepiej widać jak dużo prądu pobiera ogrzewanie.

Przykładowy samochód elektryczny Volkswagena ma na pokładzie grzałkę o mocy 6 kW. To tak, jakby włączyć trzy "farelki" na maksymalną moc. Dlatego też jeżdżąc po mieście, na bardzo krótkim odcinku, podczas pierwszych kilometrów jazdy, gdy ogrzewanie pracuje z maksymalną mocą, zużycie zimą może być wyższe nawet trzykrotnie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV4 i garść nowości. Najdziwniejszy sedan na rynku?

Gdy auto jest rozgrzane, przy prędkości autostradowej 140 km/h, ogrzewanie powoduje wzrost zużycia energii o około 3 proc. (dla ID. 7 jest to 0,8 kWh/100 km). Więcej auto zużyje, jeśli włączymy przygotowanie baterii do ładowania – ale wówczas będzie ładowało się z pełną mocą, skracając czas spędzony przy ładowarce nawet o 40 proc.

Technologia bateryjna się rozwija, ale cały proces trwa bardzo powoli. Pierwsze elektryki pokroju VW e-Up! miały ważący 230 kg akumulator, który miał pojemność 18,8 kWh. Gęstość energii to 0,08 kWh/kg.

Ogniwo z VW e-Up! (zielone)
Ogniwo z VW e-Up! (zielone) © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Przenieśmy się do współczesnego salonu, a tam stoi auto oparte na platformie PPE (Premium Platform Electric). Akumulator waży już 590 kg, ma pojemność 100 kWh, a gęstość energii to 0,17 kWh/kg. Prawdziwą rewolucję ma przynieść stały elektrolit, który mógłby sprawić, że ten współczynnik wyniesie nawet 0,46 kWh/kg. Tyle tylko, że na drogach dopiero pojawiają się pierwsze prototypy z takim rozwiązaniem.

W styczniu 2025 roku ponad połowa zarejestrowanych samochodów w Polsce miała układ hybrydowy. Jednostki "czysto" benzynowe to 32 proc. rynku, a diesel stanowi już mniej niż 10 proc. rejestracji. Hybrydy typu plug-in stanowią 3,5 proc. sprzedaży, a elektryki zaledwie 2,5 proc.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem