Jaguar Land Rover rozpoczął prace nad wodorowym SUV-em. Projekt otrzyma wsparcie brytyjskiego rządu

W ostatnich latach ogniwa paliwowe odeszły na drugi plan, ustępując miejsca coraz popularniejszym autom elektrycznym. Nie oznacza to jednak, że producenci zapomnieli o wodorze. Jaguar Land Rover ogłosił właśnie rozpoczęcie projektu dużego SUV-a napędzanego czystą energią.

Elektryczny Jaguar I-Pace doczeka się wodorowego rodzeństwa.Elektryczny Jaguar I-Pace doczeka się wodorowego rodzeństwa.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Wodór, póki co nie zyskał takiej popularności, jak przewidywano jeszcze kilka lat temu. Technologia ta okazała się bowiem bardziej skomplikowana i kosztowna niż w przypadku pojazdów z typowo elektrycznym napędem, które w ostatnich latach sukcesywnie zyskują na popularności.

Mimo to Jaguar Land Rover zamierza dołączyć do wyścigu o wodorową przyszłość, podchodząc do tematu naprawdę poważnie. Podczas gdy większość producentów eksperymentowała z tym napędem przez chwilę, by później dać się ponieść fali elektryczności, Brytyjczycy nadal chcą doprowadzić sprawę do końca.

Pomogą im w tym zarówno firmy z sektora prywatnego, jak i brytyjski rząd, który wesprze warte 73,5 mln funtów przedsięwzięcie o roboczej nazwie ZEUS. Podczas realizacji projektu JLR będzie współpracować z takimi firmami jak: Delta Motorsports, Marelli Automotive oraz UKBIC. Każda z nich ma już doświadczenie w produkcji komponentów dla samochodów wodorowych.

Celem całego planu jest stworzenie prototypu SUV-a z napędem wodorowym, który - poza zeroemisyjnym charakterem - będzie wyróżniał się również cechami typowymi dla aut tego koncernu. Połączy więc komfort i luksus z niezłymi właściwościami terenowymi i uniwersalnością.

Ostateczny termin realizacji projektu nie został jeszcze określony. Już dziś jednak wiadomo, że prace potrwają co najmniej kilka lat. Czy dzieło Brytyjczyków przyniesie nam wodorową rewolucję na miarę chociażby Toyoty Mirai? Trudno powiedzieć. Na razie jednak nie pozostaje nic innego, jak cieszyć się z faktu, że nadal istnieją firmy, które chcą rozwijać koncepcję napędu wodorowego.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne