Mały iXAR to prototyp polskiego samochodu (prawie) elektrycznego, który jeździ

Firma iXAR z Nysy jest kolejną w naszym kraju, która chce stworzyć samochód elektryczny. Jednak, co wyjątkowe, robi to bez państwowego wsparcia i pokazała już jeżdżący prototyp. Ma on jeden poważny problem, ale za to można zobaczyć prawdziwy pojazd.

Model iXAR ma być polskim elektrycznym mikrosamochodemModel iXAR ma być polskim elektrycznym mikrosamochodem
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Banaś
Szymon Jasina

Okazją do premiery samochodu iXAR był Bieg Nyski, podczas którego auto pełniło rolę pilota z pomiarem czasu. W ten sposób firma chciała pokazać, że poważnie traktuje swój projekt. Co warte podkreślenia – o determinacji twórców świadczy fakt, że brali udział w konkursie ElectroMobility, ale nie załapali się na państwowe dofinansowanie. Mimo to kontynuują projekt.

Na uwagę zasługuje też podejście nyskiej firmy. Pojazd iXAR ma być mikrosamochodem stworzonym wg przepisów kategorii L7e. Z jednej strony taki segment samochodów nie jest u nas szczególnie popularny, ale z drugiej ma wiele zalet. Mikrosamochody cieszą się popularnością w innych krajach (np. we Francji), ale mogą też zasilać flotę miejskiego carsharingu. Co jednak najważniejsze – są dużo łatwiejsze do stworzenia i w zasięgu dopiero rodzących się polskich firm.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Mateusz Banaś

Mowa to o pojeździe, który będzie ważył ok 450 kg, będzie miał ograniczoną moc i prędkość maksymalną, ale dzięki temu będzie można nim jeździć już z prawem jazdy kat. B1, które mogą uzyskać osoby w wieku od 16 lat.

– Bardzo się cieszę, że po kilku miesiącach ciężkiej pracy w końcu udało nam się przedstawić nasz prototyp na żywo, a nie tylko w wizualizacjach i programach komputerowych – powiedział Paweł Dytko, prezes zarządu firmy iXAR. – Aby szybciej i taniej zbudować jeżdżący prototyp musieliśmy całkowicie przeprojektować nasz pierwszy model z uwzględnieniem elementów niezbędnych do poruszania się po drogach np. homologowanych lamp innych producentów, hartowanej szyby przedniej czy układu napędowego.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Mateusz Banaś

Zaprezentowany w Nysie prototyp ma tylko jeden problem – na razie za napęd służy silnik spalinowy. Jednak już niedługo ma się to zmienić. Jeszcze w czerwcu mają się odbyć testy wersji elektrycznej sprawdzające napęd i akumulatory. Początkowo za napęd ma odpowiadać silnik o mocy 25 kW. Jednak, aby spełnić wymagania, które przepisy stawiają pojazdom na kat. B1, iXAR będzie musiał zostać odchudzony, a jego moc (z jednego lub dwóch silników) ograniczona do 15 kW.

Polski samochód elektryczny to dziś hasło, do którego niektórzy już podchodzą z dystansem. Wspierany przez ElectroMobility projekt się opóźnia. Jednak alternatywą może właśnie okazać mikrosamochód niezależnej firmy, która pokazuje postępy i zapowiada, że już jesienią 2019 r. zobaczymy prototyp o właściwej masie i mocy napędu elektrycznego. Firma iXAR zastrzega, że również kształt i wygląd mogą z tego powodu jeszcze ulec modyfikacjom.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. Mateusz Banaś
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇