Naprawy aut elektrycznych o 1/3 droższe od porównywalnych spalinówek
Eksperci niemieckiego Związku Firm Ubezpieczeniowych wzięli pod lupę koszty napraw powypadkowych aut w wersjach spalinowych i elektrycznych. Rachunki za naprawę aut na prąd po wypadkach są średnio o 35 proc. wyższe niż w przypadku modeli spalinowych.
01.11.2023 08:28
W dyskusji o transformacji mobilności w Niemczech głos zabrały firmy ubezpieczeniowe. Tamtejszy branżowy związek – Gesamtverband der Versicherer – opublikował wyniki swojego badania, w którym porównał auta elektryczne i spalinowe przez pryzmat częstotliwości powodowanych szkód oraz wysokości kosztów naprawy na przestrzeni lat 2019-2021. Analizie poddano 37 par modelowych. W większości przypadków są to auta różniące się tylko rodzajem napędu, w pojedynczych – jak np. Tesla – autorzy badania posłużyli się porównywalnymi modelami popularnej konkurencji.
Okazuje się, że kierowcy samochodów elektrycznych jeżdżą statystycznie ostrożniej niż właściciele porównywalnych modeli spalinowych. Wypadki, w których samochód elektryczny powoduje szkody u innych (czyli działa polisa OC sprawcy) zdarzają się średnio o 5-10 proc. rzadziej niż w przypadku porównywalnych aut z silnikami spalinowymi. Szkód własnych, czyli rozliczanych z polisy AC, kierowcy pojazdów elektrycznych powodują nawet o 20 proc. mniej.
Jednocześnie jednak koszty naprawy samochodów elektrycznych są znacznie wyższe – średnio o 30-35 proc. Te czynniki są brane pod uwagę w Niemczech przy obliczaniu klas ubezpieczeniowych (tzw. Typklassen) dla poszczególnych modeli, zarówno w przypadku OC, jak i AC. Im wyższy indeks szkodowości danego modelu, tym wyższa klasa ubezpieczenia, czyli droższa składka. W przypadku OC wpływ na klasę ma przede wszystkim rodzaj samochodu i sposób jazdy użytkowników danego modelu. W polisach AC uwzględniane są też kradzieże, pożary czy szkody szyb. Porównanie poszczególnych klas 37 par aut elektrycznych i spalinowych – w tabeli poniżej.
OC – niem. Typklasse | OC – niem. Typklasse | AC – niem. Typklasse | AC – niem. Typklasse | |
Model: spalinowy | elektryczny | Elektryk | Spalinowy | Elektryk | Spalinowy |
VW e-Golf (VII) | VW Golf 1.4 TSI (VII) | 12 | 14 | 17 | 17 |
VW ID.3 | VW Golf 1.5 TSI (VIII) | 14 | 12 | 19 | 18 |
BMW i3 | BMW 220i Active Tourer | 15 | 17 | 17 | 20 |
Hyundai Kona electric | Hyundai Kona 1.6 T-GDI | 16 | 18 | 21 | 21 |
Hyundai Ioniq electric | Hyundai Ioniq Hybrid | 16 | 18 | 21 | 22 |
Renault Zoe | Renault Clio 0.9 | 18 | 18 | 17 | 14 |
Renault Zoe | Renault Clio 1.0 | 18 | 18 | 17 | 18 |
Tesla Model S AWD | BMW 540i xDrive | 22 | 17 | 28 | 28 |
Tesla Model 3 AWD | BMW 330i | 20 | 16 | 25 | 26 |
Nissan Leaf (1. gen) | Nissan Note 1.6 | 20 | 16 | 16 | 12 |
Nissan Leaf (2. gen) | Nissan Pulsar 1.6 | 20 | 18 | 22 | 20 |
Fiat 500 E (3. gen) | Fiat 500 0.9 | 14 | 12 | 16 | 12 |
Kia Niro (1. gen) | Kia Niro 1.6 Hybrid | 18 | 20 | 19 | 21 |
Mazda MX-30 | Mazda CX-30 2.0 | 14 | 16 | 17 | 20 |
Mini Cooper SE | Mini Cooper S 2.0 | 14 | 16 | 17 | 18 |
Opel Corsa-e | Opel Corsa 1.2 (gen. F) | 16 | 18 | 19 | 20 |
Peugeot e-208 | Peugeot 208 1.2 | 16 | 17 | 21 | 21 |
Seat Mii electric | Seat Mii 1.0 | 14 | 15 | 14 | 12 |
Skoda Citigo-e iV | Skoda Citigo 1.0 | 15 | 14 | 15 | 12 |
VW e-up / VW up 1.0 | 13 | 12 | 13 | 13 |
Smart ForTwo (2. gen.) | 11 | 13 | 10 | 10 |
Smart ForTwo (3. gen.) | 12 | 15 | 11 | 11 |
Smart ForTwo Cabrio (3. gen.) | 12 | 13 | 11 | 11 |
Smart ForFour (2. gen.) | 13 | 17 | 15 | 16 |
Według Christopha Lauterwassera, dyrektora zarządzającego Allianz Center for Technology, znacznie wyższe koszty napraw samochodów elektrycznych w porównaniu do silników spalinowych są spowodowane przede wszystkim uszkodzeniami akumulatorów trakcyjnych. Lauterwasser widzi potencjał w poprawie kryteriów wymiany uszkodzonych ogniw, możliwości ich diagnozy i naprawy. Wskazuje też na niepewność służb ratowniczych w postępowaniu z autami elektrycznymi, które uległy wypadkom: zbyt długie okresy "kwarantanny" czy nadgorliwe zanurzanie aut powypadkowych w kontenerach gaśniczych wypełnionych wodą zwykle kończą się szkodą całkowitą.
Ubezpieczyciele reprezentowani przez związek GDV żądają od producentów, aby akumulatory były lepiej chronione przed uszkodzeniami wypadkowymi. Jednocześnie warsztaty i eksperci powinni mieć łatwy dostęp do danych diagnostycznych akumulatora po wypadku, które pomogłyby jak najwcześniej wykluczać ryzyko pożaru i możliwie najkrótszy okres przechowywania w kwarantannie.
Wyniki są zaskakujące, jednak szef GDV, Jörg Asmussen, podkreśla, że celem jest wsparcie przejścia na e-mobilność, a nie przeciwdziałanie mu. – Jako ubezpieczyciele chcemy towarzyszyć tej zmianie i pomóc ją pozytywnie kształtować, dlatego ostrzegamy o pewnych ryzykach już na wczesnym etapie – mówi Asmussen.