WAŻNE
TERAZ

Kaczyński umywa ręce w sprawie Mejzy, zdecyduje klub PiS. Znamy kulisy

Używane elektryki stoją na placach. Niemcy już ich nie chcą

Szybki rozwój technologii, niepewność co do stanu ogniw oraz słabo rozwinięta infrastruktura ładowania. Rynek elektrycznych samochodów używanych w Niemczech umarł – donosi serwis Tagesschau.

Ładowanie na stacji IonityŁadowanie na stacji Ionity
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mariusz Zmysłowski
Mateusz Lubczański

Jak donoszą dane Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego, w 2023 roku w Niemczech sprzedano 97 tys. używanych "elektryków". To 1,6 proc. całego rynku "używek". Powodem są wysokie ceny: średnia kwota to ok. 38 tys. euro, więcej o 10 tys. euro niż w przypadku średnich kwot za "benzynę" czy "diesla". Analiza przeprowadzona na stronach serwisu z ogłoszeniami mobile.de wskazuje, że klienci chcą wydać ok. 14 tys. euro mniej.

Ceny znalazły się pod presją. Tagesschau zauważa, że trzyletnie samochody elektryczne sprzedawały się o 4,3 proc. taniej niż na początku roku. Spadki były o wiele mniejsze dla innych rodzajów napędu: 0,5 proc. dla jednostek benzynowych, 2,7 proc. dla silników wysokoprężnych.

Ponieważ producenci oferują coraz wyższe rabaty na nowe pojazdy elektryczne, to ceny używek również będą gwałtownie spadać. To może zwiększyć niechęć klientów, którzy nie będą mogli określić, za ile sprzedadzą swoje auto za kilka lat.

Niewiadomą dla klientów zazwyczaj jest stan akumulatora, gdyż nie ma jednolitych standardów testowania stanu ogniw. Dilerzy często mogą sprawdzić tylko pojazdy "własnej"’ marki. Stowarzyszenia branżowe chcą wprowadzić jednolite systemy pomiarowe jeszcze do połowy tego roku. Bez tego, jak i rozwoju sieci ładowania, cel 15 mln samochodów elektrycznych do 2030 roku nie będzie możliwy do osiągnięcia.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy