Nie Chiny, a Indie. Volkswagen inwestuje w nieoczywistym miejscu

W ostatnich miesiącach chińscy producenci samochodów zaczęli coraz mocniej dochodzić do głosu na globalnym rynku motoryzacyjnym. W obliczu utraty wpływów w Państwie Środka Volkswagen zaczyna szukać zysków gdzie indziej.

Volkswagen ID.3 po liftingu 2023Volkswagen ID.3 po liftingu 2023
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Kamil Niewiński

Rosnące w ogromnym tempie wpływy marek z Państwa Środka to już nie obawa czy groźba dla europejskich koncernów, a fakt, z którym należy się pogodzić. Nie chodzi tu nawet o udziały czy dostawy części, bo to rzeczy, z którymi jesteśmy już za pan brat. O tym, że zmiany nadal postępują, niech świadczy też fakt, że Audi postanowiło kupić platformę od firmy SAIC i to na niej będzie tworzyć swoje auta elektryczne.

Dla wielu osób był to ruch szokujący. Audi, nie mogąc poradzić sobie z problemami z własną platformą, musiało szukać wsparcia technologicznego w Państwie Środka. Rodzime podwórko zresztą jest już podporządkowane tamtejszym markom. Czy więc nadchodzi moment, w którym to europejscy producenci w obliczu utraty wpływów w Chinach będą zmieniać front i zaczną inwestować na innych rynkach? Nowe doniesienia dotyczące Volkswagena zdecydowanie mogą na to wskazywać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samolot utknął pod wiaduktem. Niecodzienne nagranie z Delhi

Kierunek geograficzny się nie zmienił i gigant z Wolfsburgu również spogląda na wschód, lecz nie chodzi tutaj o Chiny, a o Indie. Według informacji Reutersa, Volkswagen prowadzi zaawansowane rozmowy z tamtejszym producentem, Mahindrą. Niemcy mieliby być odpowiedzialni za dostarczenie kluczowych komponentów do aut elektrycznych produkowanych przez Hindusów, a przede wszystkim otwartej platformy MEB.

MEB to platforma modułowa, która jest stworzona do łatwej adaptacji w różnych modelach. Mahindra chce to wykorzystać, czerpiąc od Volkswagena ich napędy elektryczne czy inne elementy potrzebne do tworzenia elektryków. Według słów Ludwiga Fazela z Volkswagen Group Components rozmowy prowadzone były z wieloma firmami, lecz ostatecznie sfinalizowano je jedynie z Mahindrą. 

Może to być sygnał odwrotu z rynku chińskiego, który obecnie coraz mocniej dominowany jest przez tamtejsze marki, a także pierwszy krok w kierunku większego kontrataku na jeszcze nie tak dobrze zagospodarowany sektor elektromobilności w Indiach. Mowa bowiem o trzecim największym rynku świata, na którym elektryki stanowią jedynie 2 proc. całej sprzedaży aut. Dla europejskich producentów może być to więc nowa żyła złota.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem