Nie dopłaty, lecz opłaty dla stacji ładowania. Jest już cennik

Zwykle mechanizm dopłat jest prosty – jeśli coś się nie opłaca, to trzeba do tego dopłacać. I tak wygląda budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych, na które można dostać dofinansowanie od 2022 r. Ale też trzeba ponosić dodatkowe koszty.

Każdy operator poniesie dodatkowe koszty za stacjeKażdy operator poniesie dodatkowe koszty za stacje
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Marcin Łobodziński

Z dniem 21 kwietnia weszło w życie rozporządzenie ustalające wysokość opłat, jakie operatorzy stacji ładowania i dostawcy usług ładowania będą wnosić do Urzędu Dozoru Technicznego.

Teoretycznie niewiele, bo 10 zł miesięcznie od ładowarki i 50 zł miesięcznie od samej usługi. Niewielkie kwoty pomnożone przez większe liczby i nieokreślony czas dają jednak spore sumy. A jeśli już teraz trzeba za coś płacić, to prędzej czy później za to samo trzeba będzie płacić więcej.

Oczywiście opłaty te będą ponosić na samym końcu właściciele samochodów elektrycznych, tak "premiowanych" przez polski rząd. Serwis wysokienapiecie.pl zauważa dodatkowo, że "…rozliczanie tych kwot może być nawet droższe niż same opłaty, a urzędnicy nie rozumieją w ogóle zasad, na jakich działa ta branża, więc ściąganie części opłat może być niewykonalne".

Już teraz biznes związany z instalacją i eksploatacją stacji ładowania uważa się za nierentowny. Przykładem tego może być spółka PGE Nowa Energia, mająca budować sieć stacji ładowania, którą PGE postawiło w stan likwidacji.

Nowe opłaty mają finansować działanie rządowej Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Tymczasem Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych twierdzi, iż nie ma to żadnego uzasadnienia - zarówno wspomniana ewidencja, jak i płacenie za jej utrzymanie. Teoretycznie ewidencję przeznaczono dla kierowców, jako źródło informacji o punktach ładowania. Problem w tym, że prawie nikt z tego nie korzysta.

Marcin Łobodziński, dziennikarz Autokult.pl

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟