Niedoszacowali liczby ładowarek. Potrzeba 14 tys. punktów tygodniowo

Branża motoryzacyjna wprowadza na rynek dziesiątki modeli elektrycznych i hybrydowych, ale nie radzi sobie z infrastrukturą. Komisja Europejska z dużą rezerwą podeszła do liczby wymaganych punktów ładowania.

Na razie ultraszybkie ładowarki w Polsce można policzyć na palcach jednej rękiNa razie ultraszybkie ładowarki w Polsce można policzyć na palcach jednej ręki
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Mateusz Lubczański

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów alarmuje – sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła w ciągu ostatnich 5 lat do 1,7 mln egzemplarzy rocznie (10-krotnie, 18 proc. całego rynku). W tym samym czasie liczba publicznych punktów ładowania wzrosła zaledwie 2,5-krotnie.

Badania McKinsey wskazują, że do 2030 roku w UE będzie potrzebnych 6,8 mln publicznych punktów ładowania, jeśli chcemy osiągnąć redukcję dwutlenku węgla o 55 proc. dla pojazdów osobowych. To dwa razy więcej niż proponuje Komisja Europejska. To oznacza, że zamiast obecnego tempa 2 tys. punktów ładowania tygodniowo, musimy stawiać ich 14 tys.

Jakub Faryś, prezes PZPM, podkreśla, że "oczekiwanie Komisji Europejskiej, że w 2030 roku w Europie powinno powstać niespełna 4 mln punktów ładowania znacznie różni się od szacunków branży motoryzacyjnej, według których takich ładowarek powinno być co najmniej 7 milionów. Różnimy się także w ocenie ilości doładowań na stacjach publicznych. Komisja Europejska ocenia, że będzie z nich korzystać 40 proc. kierowców, natomiast w ocenie przedstawicieli branży - nawet 60 proc."

Faryś zauważa również, że średnia moc ładowarki powinna wynosić prawie 200 kW, czyli dwa razy więcej niż oczekuje tego UE. Warto jeszcze wspomnieć o pojazdach ciężkich. ACEA wskazuje, że będą one wymagały 279 tys. punktów ładowania, z czego 84 proc znajdzie się w hubach flotowych. Pozostałe to punkty na autostradach (36 tys.) i służące do ładowania w nocy (9 tys.).

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie