Niemcy zarobią na jeździe elektrykiem. Wystarczy sprzedać kredyty obniżające emisję CO2

Jazda autem elektrycznym w Niemczech może być całkiem dochodowa. Wszystko dzięki nowym platformom pozwalającym odsprzedać "zaoszczędzoną" emisję CO2 firmom, które tego potrzebują. Rocznie da się zarobić nawet równowartość 750 zł.

Auto elektryczne może generować niewielki, acz stały dochódAuto elektryczne może generować niewielki, acz stały dochód
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

Obowiązujące przepisy dotyczące ochrony środowiska nakładają na duże przedsiębiorstwa limity CO2, których przekroczenie może wiązać się z finansowymi karami. To temat dobrze znany szczególnie producentom aut spalinowych, którzy nierzadko muszą posiłkować się współpracą z innymi, "czystszymi" firmami, by zmieścić się w limicie.

Przykładem może być chociażby Tesla, która z uwagi na zerową emisję oferowanych aut, za odpowiednią opłatą wspomaga innych producentów, nawiązując z nimi oficjalną współpracę. Dzięki temu dana marka w świetle przepisów jest liczona w pakiecie z Teslą i mieści się w wymaganych limitach.

Jak się jednak okazuje, to proceder, który nie musi być domeną wyłącznie dużych graczy. W Niemczech powstały bowiem platformy pozwalające na publiczne udostępnienie zaoszczędzonej emisji CO2 przez zwykłych użytkowników aut elektrycznych.

O sprawie informuje portal elektrowoz.pl, który podaje przykłady FairEnergy czy Geld für EAuto — platform, na których wystarczy się zarejestrować i udostępnić tam dowód użytkowania auta elektrycznego. To wystarczy, by stać się posiadaczem kredytów zaoszczędzonej emisji CO2, które za odpowiednią opłatą można sprzedać potrzebującym firmom.

Co ciekawe, nie muszą być to firmy z branży motoryzacyjnej, ale i np. elektrownie węglowe czy kotłownie, chcące w świetle prawa obniżyć swoją emisję. Według analiz jedno auto elektryczne może w ten sposób zarobić równowartość około 1000 zł, z czego część jest przeznaczana na obsługę procesu i wsparcie organizacji charytatywnych.

Realnie niemiecki użytkownik elektryka, który zdecyduje się zarejestrować na wspomnianych platformach, może liczyć nawet na 160 euro dodatkowego dochodu rocznie.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"