Nissan Qashqai

Nissan Qashqai jest przedstawicielem klasy crossover. Należy tym samym do grupy kompaktowych SUV-ów. Konstrukcja zaprezentowana przez koncern w 2007 roku bardzo szybko odniosła duży sukces. Dzięki atrakcyjnej stylizacji i dobrze skalkulowanej względem oferowanych możliwości cenie do końca pierwszego roku produkcji Nissan sprzedał 100 tys. egzemplarzy modelu Qashqai.

  • Nissan Qashqai jest przedstawicielem klasy crossover
  • Dzięki atrakcyjnej stylizacji i dobrze skalkulowanej względem oferowanych możliwości cenie do końca pierwszego roku produkcji Nissan sprzedał 100 tys. egzemplarzy modelu Qashqai
  • Nadwozie Qashqaia zaprojektowane w centrum designerskim Nissana w Londynie ma 5 drzwi i w standardowej wersji pomieści 5 pasażerów
  • Płyta podłogowa, którą Nissan Qashqai dzieli z nieco większym modelem X-Trail, pozwala na zastosowanie wielu wariantów zawieszeń
  • Wnętrze Nissana Qashqaia zaprojektowano funkcjonalnie, z wykorzystaniem dobrej jakości materiałów, spasowanych z dużą precyzją
[1/5] Nissan Qashqai jest przedstawicielem klasy crossoverŹródło zdjęć: © wheelsage.org/Доцент

Nadwozie Qashqaia zaprojektowane w centrum designerskim Nissana w Londynie ma 5 drzwi i w standardowej wersji pomieści 5 pasażerów. Auto oparte na platformie podłogowej Nissan C mierzy odpowiednio 4315 mm długości, 1785 mm szerokości i niezależnie od rodzaju napędu 1605 mm wysokości. W 2010 roku do oferty nadwoziowej dołączyła wersja przedłużona o 22 cm, dzięki czemu udało się wygospodarować miejsce na 3 rząd siedzeń. W efekcie auto może być nawet 7-osobowe. Dodatkowe siedzenia nie nadają się raczej do dłuższych podróży, ale zdecydowanie zwiększają funkcjonalność.

Do napędu Nissan proponuje sporo 4-cylindrowych jednostek napędowych. Poczynając od silników benzynowych, do wyboru jest motor 1,6 l (HR16DE) o mocy 114 KM oraz czyniący auto niezwykle dynamicznym wariant 2 l, dysponujący mocą 141 KM (MR20DE). Oferowane jednostki wysokoprężne to słabszy 1,5 l generujący 105 KM (K9K) lub 2 l (M9R) o mocy 150 KM. W przeciwieństwie do wariantów benzynowych nowsze diesle charakteryzują się umiarkowanym apetytem na paliwo.

Lista skrzyń biegów jest także niezwykle bogata. Do dyspozycji jest 5- lub 6-biegowa skrzynia manualna, 6-biegowy automat lub bezstopniowa przekładnia CVT. Ta ostatnia wpływa niestety niekorzystnie na ekonomikę jazdy, potrafi także sprawić niemiłą niespodziankę (często występujące awarie). Zaawansowanie technologiczne tego podzespołu wymaga fachowej wiedzy i aparatury przy naprawie, a wykwalifikowanych w tej kwestii warsztatów nie ma jeszcze zbyt dużo, co też może mieć negatywny wpływ na eksploatację i komfort użytkowania.

Auto na życzenie dostępne jest z napędem na przednią oś lub z mechanizmem 4x4, dołączającym w razie potrzeby także koła tylne.

Płyta podłogowa, którą Qashqai dzieli z nieco większym modelem X-Trail, pozwala na zastosowanie wielu wariantów zawieszeń. W porównaniu z uterenowionym bratem zawieszenie Qashqaia jest zestrojone sztywniej i sprzyja bardziej dynamicznej jeździe. Jest dobrym kompromisem między komfortem jazdy a precyzyjnym wyczuciem drogi. Układ dobrze resoruje zarówno wzdłużne, jak i poprzeczne nierówności, ale o wjeździe w trudniejszy teren można zapomnieć. Na dobre prowadzenie korzystnie wpływa także skutecznie działający układ hamulcowy.

Wnętrze auta zaprojektowano funkcjonalnie, z wykorzystaniem dobrej jakości materiałów, spasowanych z dużą precyzją. Na uwagę zasługuje dobra widoczność i spora przestrzeń wygospodarowana dla pasażerów. Do minusów wnętrza należy zaliczyć podłogę bagażnika, która po złożeniu tylnych siedzeń nie jest, wzorem konkurencji, poziomą płaszczyzną.

W 2010 roku Nissan poddał auto kuracji odświeżającej. Zmieniono kształt przedniej i tylnej części nadwozia. Nowe reflektory, atrapa chłodnicy i przemodelowane zderzaki nadały autu szczyptę agresji. Tylne światła są wykonane w technologii LED.