Nissan szykuje elektryczne wersje bestsellerów. Leaf też przejdzie metamorfozę
Fabryka Nissana w brytyjskim Sunderland będzie centralnym punktem rozwoju japońskiej marki. To właśnie tam produkowane będą aż trzy elektryczne modele, w tym dwa całkowicie nowe.
26.11.2023 | aktual.: 26.11.2023 12:28
Nissan naprawdę mocno stawia na rozwiązania powiązane z elektromobilnością. Koronnym przykładem jest model Leaf, który do momentu wybuchu popularności Tesli był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na całym świecie. Już teraz jednak w gamie modelowej jest SUV Ariya, a wiele rozwiązań hybrydowych stosowanych przez Nissana stawia jednostkę elektryczną na pierwszym miejscu.
Nic więc dziwnego, że w najbliższej przyszłości Japończycy mają zamiar jeszcze mocniej skupiać się właśnie na produkcji elektryków. Do 2030 r., niezależnie od ustaleń i regulacji prawnych, Nissan chce produkować i sprzedawać w Europie wyłącznie auta na prąd.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kluczowym jest w tym wszystkim zakład w Sunderland, który został już łącznie dofinansowany na kwotę 1,5 mld funtów (ok. 7,55 mld złotych). Wszystko po to, by dostosować go do produkcji samochodów elektrycznych.
Nissan zapowiedział właśnie, że w brytyjskiej fabryce będą produkowane trzy samochody. Pierwszym z nich będzie Nissan Leaf, który z placówki w Sunderland wyjechał już w nakładzie aż 250 tys. egzemplarzy. Wszystko jednak wskazuje na to, że hatchback porzuci swoje szaty, stając się crossoverem. Nie wszyscy mogą być z takiego obrotu spraw zadowoleni.
Dwa inne modele, które będą tworzone we wspomnianej fabryce w przyszłości, to elektryczne wersje Qashqaia oraz Juke’a. Dla pracowników zakładu w Sunderland nie będzie to żadna większa nowość — nie tylko mają oni doświadczenie z silnikami elektrycznymi, ale również produkują od dawna zarówno Qashqaia, jak i Juke’a, z tym że w wersjach spalinowych i hybrydowych.
Samochody będą bazowały na dwóch zaprezentowanych niedawno autach koncepcyjnych — Hyper Urban i Hyper Punk — a także na koncepcie Chill-Out z 2021 r.