Northvolt zbuduje gigafabrykę. To inwestycja warta 5 miliardów dolarów

Szwedzka firma Northvolt pozazdrościła Tesli i postanowiła zbudować własną gigafabrykę. Ogromna placówka do produkcji akumulatorów znajdzie się w Kanadzie.

Firma posiada już dobrze prosperujące fabryki m.in. w Szwecji i NiemczechFirma posiada już dobrze prosperujące fabryki m.in. w Szwecji i Niemczech
Źródło zdjęć: © Northvolt

Northvolt to start-up zajmujący się akumulatorami założony przez dwóch byłych dyrektorów Tesli, którzy wspólnie z firmą Panasonic pracowali nad pierwszą gigarabryką amerykańskiego producenta w Nevadzie. Firma planowała odtworzyć koncepcję "gigafabryki", zakładającą posiadanie ogromnej placówki produkującej ogniwa akumulatorowe do samochodów elektrycznych na poziomie "gigawatogodzin".

Producent posiada już kilka fabryk w Europie na różnych etapach, w tym jedną wciąż zwiększającą produkcję w Szwecji i jedną w budowie w Niemczech. Niedawno firma ogłosiła, że miejscem, gdzie pojawi się ich nowa gigafabryka będzie Quebec, na południowym wybrzeżu Montrealu. Wartość projektu opiewa na 5 miliardów dolarów.

Fabryka o nazwie Northvolt Six będzie dysponować roczną zdolnością produkcyjną ogniw na poziomie 60 GWh, a sąsiadujące z nią obiekty będą zajmowały się produkcją katod (elektroda, przez którą z urządzenia wypływa prąd elektryczny) i recyklingiem akumulatorów, umożliwiając w pełni obiegową produkcję na miejscu. Spółka planuje rozpocząć budowę pierwszego etapu do końca bieżącego roku roku. Akumulatory mają tam powstawać już w 2026 roku.

Wybrane dla Ciebie

Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii