Nowy gigant z Wietnamu. Wziął się znikąd, lecz jest wart fortunę

Oficjalnie VinFast rozpoczął swoją produkcję w 2018 r. Wystarczyło więc zaledwie pięć lat, by marka wywodząca się z Wietnamu stała się trzecim najwięcej wartym producentem samochodów. Jak do tego doszło?

LAS VEGAS, NEVADA - JANUARY 05:  A VinFast VF 5 electric vehicle is displayed at the VinFast booth at CES 2022 at the Las Vegas Convention Center on January 5, 2022 in Las Vegas, Nevada. CES, the world's largest annual consumer technology trade show, is being held in person through January 7, with some companies deciding to participate virtually only or canceling their attendance due to concerns over the major surge in COVID-19 cases. (Photo by Alex Wong/Getty Images)VinFast nagle stał się jedną z najwięcej wartych marek na świecie
Źródło zdjęć: © GETTY | Alex Wong
Kamil Niewiński

Dla wielu osób nazwa VinFast może mówić absolutnie nic. Okazuje się jednak, że pod kątem wartości samej firmy mamy do czynienia z prawdziwym gigantem, mimo że jej oficjalne założenie miało miejsce ledwie w 2017 r., a pierwsze swoje modele pojawiły się rok później. Skąd więc wzięła się ta marka, co sprawiło, że jest aż tyle warta i dlaczego mimo tego nadal o niej nie słyszymy zbyt wiele?

Właścicielem VinFast jest koncern Vingroup, z czego aż 99,7 proc. udziałów dzierży założyciel konglomeratu i najbogatszy Wietnamczyk, Pham Nhat Vuong. Od razu widać było, że projekt ten traktuje naprawdę poważnie, co widać chociażby po prężnej rozbudowie fabryk - zarówno w samym Wietnamie, jak i ostatnio za granicą. Dla przykładu gigafabryka w Karolinie Północnej warta jest 4 mld dolarów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jechał jedną z głównych ulic Hanoi. Nie mógł uwierzyć w to, co zobaczył

Skąd jednak nagły skok wartości spółki? Wszystko to dzięki giełdowym debiucie na Wall Street. VinFast wyemitował stosunkowo mało akcji, a te znalazły się w kręgu zainteresowania inwestorów. Sprawiło to, że na początku ceny były bardzo niestabilne i wahania praktycznie codziennie wynosiły nawet 14 proc. 

Po czasie jednak mogliśmy zacząć mówić o nie gwałtownych zmianach cen, a o astronomicznym wzroście. Tym samym w ciągu tygodnia spółka zwiększyła swoją wartość czterokrotnie, a w poniedziałek mieliśmy do czynienia z kolejnym wzrostem, tym razem o 21 proc. Tym samym wartość całej spółki przekroczyła 160 mld dol. (ok. 662 mld zł). 

SANTA MONICA, CA - July 14:  Vinfast US held a grand opening of their flagship EV showroom on July 14, 2022 in SANTA MONICA, CA. Vinfast US opened a total of 6 showroom locations in California. (Photo by Nick Ut/Getty Images)
VinFast posiada już 6 showroomów w samej Kalifornii © GETTY | Nick Ut

Gigantyczny skok oznacza, że w dosłownie parę dni pod kątem samej wartości spółki VinFast wyprzedził takie koncerny, jak Mercedes-Benz, Volkswagen, Ford czy General Motors. Przed Wietnamczykami plasują się jedynie Toyota oraz Tesla.

Na razie jednak sprzedaż marki produkującej auta elektryczne nie jest imponująca. W 2023 r. VinFast planuje wyprodukować łącznie 50 tys. aut, lecz w czerwcu w USA zarejestrowano zaledwie 137 samochodów tej marki, zaś w Europie próżno szukać informacji o rejestrowanych autach od Wietnamczyków. Plany ekspansji są zaawansowane, ale wartość rynkowa to za mało - przed VinFastem długa droga, by ją poprzeć wynikami sprzedaży.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟