Nowy samochód elektryczny od Toyoty. Przedstawiamy model bZ4X

Samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne i coraz częściej można je spotkać w salonach największych marek. Toyota nie jest wyjątkiem, a model bZ4X to nowy samochód elektryczny, który na tle swojej klasy wyróżnia się praktycznością, świetnym napędem i bogatym wyposażeniem. Nie ma wątpliwości, że auta elektryczne z roku na rok będą przyciągać więcej klientów, a producenci samochodów, którzy chcą rywalizować w klasie bezemisyjnych aut, opracowują coraz bardziej wydajne podzespoły. Co powinien wiedzieć klient, którego interesuje auto elektryczne? Ile ładuje się samochód elektryczny, a także jakie są najważniejsze zalety takich pojazdów? W tym tekście odpowiemy na te pytania.

Nowy samochód elektryczny od Toyoty. Przedstawiamy model bZ4X
Źródło zdjęć: © Materiał partnera
Autokult Elektromobilność

16.09.2022 | aktual.: 10.03.2023 13:36

Elektryczna Toyota bZ4X

Nowy samochód elektryczny Toyoty to SUV z przestronnym wnętrzem, efektywnym napędem i doskonałym wyposażeniem. Zastosowanie nowej platformy opracowanej specjalnie z myślą o elektrykach umożliwiło zaplanowanie wnętrza nieco inaczej niż w konwencjonalnie napędzanych samochodach. Dzięki temu mierząca dokładnie 4,69 m Toyota bZ4X jest wyjątkowo przestronna i jeszcze bardziej praktyczna. Rozstaw osi 2850 mm jest większy niż w Toyocie RAV4, a to dodatnio wpłynęło na ilość miejsca w kabinie. Szerokie na 1,86 m nadwozie gwarantuje wiele przestrzeni również podróżującym na tylnej kanapie, a bagażnik o pojemności 452 l pozwoli swobodnie zapakować walizki na wyjazd. Dowiedz się więcej o napędzie elektrycznym: https://www.toyota.pl/elektryfikacja/naped-elektryczny

Wśród konkurentów Toyota bZ4X wyróżnia się świetnym wyposażeniem, dostępnością napędu na 4 koła AWD XMODE i zasięgiem wynoszącym do 516 km na pełnym ładowaniu (w przypadku odmiany przednionapędowej). Oprócz tego japońscy inżynierowie naszpikowali auto innowacjami. Wśród nich znajduje się dach solarny, który w słonecznym klimacie może zapewnić nawet do 1 800 km dodatkowego zasięgu rocznie. Warto wspomnieć również o aktywnym systemie chłodzenia i dogrzewania baterii, który utrzymuje jej optymalną temperaturę - wszystko dla zwiększenia żywotności i osiągów.

Auto elektryczne z napędem AWD

Klienci, którzy zdecydują się na najnowszą elektryczną Toyotę, mogą wybierać spośród dwóch wersji napędu. Wersja przednionapędowa ma moc 204 KM, a auto z bazowym silnikiem i baterią o pojemności 71,4 kWh przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 7,5 sekundy. Moc i moment obrotowy są dostępne natychmiastowo, jak przystało na auto elektryczne. Doświadczenie przy produkcji zelektryfikowanych napędów, które Toyota wypracowała przez ponad ćwierć wieku produkcji modeli hybrydowych, dziś procentuje szczególnie.

Mocniejsza Toyota bZ4X z napędem na 4 koła oddaje do dyspozycji kierowcy nieco więcej, bo 218 KM i sprawniej przyspiesza do setki. Taki sprint zajmuje elektrycznemu SUV-owi z napędem AWD 6,9 s. Litowo-jonowa bateria jest taka sama w obu wersjach, a oszczędny napęd pozwoli bez problemu dotrzeć wszędzie tam, dokąd zmierzamy. Toyota bZ4X jest dostępna w kilku wersjach wyposażenia, a do niektórych wariantów można również dobrać korzystnie wycenione pakiety. W dalszej części tekstu przedstawimy, jak wyposażona jest bazowa odmiana i ile kosztuje nowa elektryczna Toyota.

Obraz
© Materiał Partnera

Zalety samochodów elektrycznych

Samochody z napędem elektrycznym są nadal traktowane jako nowość na naszym rynku i wielu kierowców podchodzi do nich z dystansem. W rzeczywistości auta elektryczne kuszą wieloma zaletami. W miejskich warunkach ciężko o lepsze rozwiązanie, a nowe modele o większym zasięgu możemy bez obaw użytkować również na dłuższych trasach. Co w autach elektrycznych najbardziej cenią sobie ich posiadacze? Poza tym, że nie emitują spalin, jeździ się nimi po prostu bardzo przyjemnie. Niemal bezgłośny napęd elektryczny pozwala odpocząć od zgiełku i odizolować się od hałasu miasta.

Samochody elektryczne są również dynamiczne, a reakcja na gaz jest w nich natychmiastowa. To czyni jazdę swobodną, a miejskie manewry możemy dzięki temu wykonywać niemal bez wysiłku. Hamowanie? Wystarczy zdjąć nogę z gazu – odzyskiwanie energii to korzyść nie tylko z punktu widzenia ekonomii. Hamowanie rekuperacyjne czyni jazdę jeszcze prostszą, bo rzadziej trzeba naciskać pedał hamulca. Zalety samochodów elektrycznych łatwo odnaleźć również w obecnych uwarunkowaniach prawnych, które umożliwiają jazdę buspasami, a w większości miast pozwalają parkować bezpłatnie w strefach płatnego parkowania. Na dodatek naładowanie samochodu z napędem elektrycznym w wielu przypadkach jest tańsze niż napełnienie baku w aucie spalinowym. Wielu kierowcom jazda elektrykami po prostu się opłaca!

Ile kosztuje Toyota bZ4X?

Toyota bZ4X jest dostępna w kilku wersjach wyposażenia. Podstawową odmianą, wycenioną na 236 900 zł brutto (lub na 3 065 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE) jest wersja Comfort, ale patrząc na listę wyposażenia, wcale nie widać, by była ona wariantem bazowym. Toyota bZ4X ma w standardzie 18-calowe felgi aluminiowe, LED-owe światła główne, dwustrefową, automatyczną klimatyzację, system bezkluczykowego dostępu do samochodu czy kamerę cofania. Toyota dodaje również kabel do ładowania o długości 7,5 m (Typ 2), a także system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem dotykowym, nawigacją z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych.

Jeszcze lepiej wyposażona jest wersja Prestige. Cena Toyoty bZ4X w tej odmianie wynosi od 247 900 zł (3 182 zł netto miesięcznie w KINTO ONE), a znajdziemy w niej tapicerkę z elementami ze skóry syntetycznej, podgrzewane przednie fotele oraz podgrzewaną kierownicę, system LED-owego oświetlenia ambientowego, elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika czy stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej. W odmianie Prestige ekran systemu multimedialnego ma 12,3 cala, a nawigacja jest dostępna również w trybie offline. Klienci mogą dopłacić 3 000 zł i wybrać również dodatkowy pakiet wyposażenia Tech w którym znalazły się m.in. system monitorowania martwego pola w lusterkach, asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu i monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni. Pakiet zwiera również tylne czujniki parkowania z funkcją automatycznego hamowania (przed obiektami oraz samochodami) i kamerę monitorującą kierowcę, która dba o to, by śledził on wzrokiem drogę.

Toyota bZ4X w wersji Executive rozszerza listę wyposażenia o 20-calowe felgi aluminiowe, tapicerkę z syntetycznej skóry, wentylowane fotele przednie oraz funkcję pamięci ustawień fotela kierowcy. Standardem są tu również system kamer 360 stopni, dolny grill przedni w kolorze satynowego chromu, chromowane listwy drzwi, panoramiczny dach, a także kamera monitorująca kierowcę. Uwagę zwraca też wyjątkowy system autonomicznego parkowania T-mate z funkcją pamięci miejsc. Cena Toyoty bZ4X Executive wynosi 274 900 zł brutto lub 3 630 zł netto miesięcznie w leasingu KINTO ONE.

Na szczycie cennika elektrycznej Toyoty bZ4X stoi wersja Premiere Edition, stworzona specjalnie na start sprzedaży elektrycznego auta. To wariant, w którym znajdziemy niemal wszystkie opcje i udogodnienia. Standardem są tu systemy i elementy znane z wersji opisanych wcześniej. Oprócz nich możemy liczyć na dach z panelami fotowoltaicznymi oraz podgrzewane skrajne siedzenia na tylnej kanapie. Cena Toyoty bZ4X w odmianie Premiere Edition wynosi od 298 900 zł lub 3 940 zł netto miesięcznie w KINTO ONE.

Obraz
© Materiał Partnera

Ile ładuje się samochód elektryczny?

Wbrew pozorom ładowanie auta elektrycznego nie jest wcale wyzwaniem! Wygoda ładowania jest zależna głównie od infrastruktury, która w Polsce szybko się rozwija, a mnogość dostępnych publicznie ładowarek sprawia, że w warunkach codziennej eksploatacji coraz trudniej zostać bez prądu. Ładowanie z ogólnodostępnych stacji jest zazwyczaj najszybszym sposobem na uzupełnienie energii - nowe auta elektryczne, takie jak Toyota bZ4X przyjmują prąd ładowania o mocy nawet 150 kW, dzięki czemu naładowanie do poziomu 80% w korzystnych warunkach zajmuje nawet 30 minut!

Ładowanie elektryka jest możliwe również w domu – ze zwykłego gniazdka lub z ładowarki Wallbox. Toyota oferuje takie urządzenie w salonach. Ile zajmuje naładowanie auta elektrycznego przy pomocy takiej ładowarki? Japoński producent deklaruje, że korzystając z ładowarki Wallbox, uzupełnimy energię w jego nowym SUV-ie w czasie od 6,5 (w przypadki stacji ładowania o mocy 11 kW dostępnej od grudnia 2022) do 10 godzin. Nawet ładując samochód w domu, możesz zaczynać każdy dzień z pełnymi bateriami. Choć najkorzystniejsze z punktu widzenia efektywności i żywotności akumulatorów jest unikanie ładowania powyżej 80% ich pojemności.

Elektryczne auta od Toyoty

Innowacyjne modele Toyoty to nie tylko bZ4X. Napęd elektryczny znalazł zastosowanie również w użytkowych modelach PROACE CITY i PROACE czy w limuzynie Mirai. Ten ostatni model nie jest jednak autem typu BEV (battery electric vehicle), które zwykle mamy na myśli, mówiąc o samochodach elektrycznych, ale wykorzystuje wodorowe ogniwa paliwowe, by zasilać elektryczny silnik wprawiający w ruch koła. Wodorowa Toyota Mirai doczekała się w 2020 roku nowej generacji i jest prawdziwym kamieniem milowym dla rozwoju wodorowej motoryzacji. A samochody BEV, takie jak PROACE CITY Electric czy PROACE Electric, doskonale sprawdzają się w firmach, które cenią sobie bezemisyjne środki transportu. Skierowane głównie do przedsiębiorców świadczących usługi na terenie aglomeracji miejskich użytkowe modele Toyoty oferują szybkie ładowanie, praktycznie niezmienioną ładowność i cichy, dynamiczny napęd, który doskonale pasuje do charakteru aut dostawczych.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)