Nowy wariant Audi A3. Hybryda z niesamowitym zasięgiem na prądzie

Do gamy odświeżonego w tym roku Audi A3 Sportbacka dochodzi nowy napęd o nazwie TFSI e, czyli hybryda plug-in. Wykorzystano pojemniejszy akumulator, dzięki czemu samochód ma teraz szokująco duży zasięg w trybie elektrycznym.

Audi A3 Sportback PHEVAudi A3 Sportback PHEV
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | AUDI AG, Dejan Sokolovski
Marcin Łobodziński

Do napędu nowej hybrydy w Audi A3 zastosowano motor 1.5 TFSI evo2, który zastąpił jednostkę 1.4 TFSI. Silnik ten ma cechy konstrukcyjne pozwalające na znaczne obniżenie zużycia paliwa, o czym przekonaliśmy się już w niejednym teście. Należą do nich m.in. turbosprężarka o zmiennej geometrii turbiny, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa czy praca w cyklu Millera.

Jednak tu gwiazdą jest część elektryczna napędu hybrydowego. Składa się nań silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, który dostarcza 115 KM mocy i 330 Nm momentu obrotowego. To znacznie lepsze wartości niż silników spalinowych w wersjach bazowych poprzednich generacji modelu A3. Napęd taki pozwala na płynną, dynamiczną jazdę tylko z użyciem prądu. A tego jest zaskakująco dużo.

Pojemność wysokonapięciowego akumulatora trakcyjnego wynosi teraz 25,7 kWh (19,7 kWh netto). Jest więc niemal dwukrotnie większa niż wcześniej, a wymiary zostały niemal identyczne jak w poprzedniej generacji. W rezultacie zasięg elektryczny w cyklu WLTP wzrósł aż do 143 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Ładowanie do 50 kW

Po raz pierwszy dla hybrydowego modelu plug-in Audi oferuje możliwość ładowania prądem stałym, co na stacjach szybkiego ładowania pozwoli naładować akumulator mocą do 50 kW (oczywiście w wąskim okienku). Jak podaje producent, akumulator rozładowany do 10 proc. można uzupełnić do 80 proc. w mniej niż pół godziny. Ponadto możliwe jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW.

Audi A3 Sportback PHEV
Audi A3 Sportback PHEV © Materiały prasowe | AUDI AG, Dejan Sokolovski

Dwa warianty mocy

Audi A3 Sportback z napędem hybrydowym jest dostępne w dwóch wariantach maksymalnej mocy systemowej. Według nomenklatury producenta są to: 40 TFSI e (204 KM) oraz 45 TFSI e (272 KM). W słabszym wariancie silnik 1.5 TFSI generuje moc 150 KM, a w mocniejszym 177 KM. Ten drugi jest w stanie rozpędzić samochód do prędkości 100 km/h w czasie 6,3 s. Prędkość maksymalna to aż 237 km/h.

Ale to nie wszystko. W programie S dla dwusprzęgłowej przekładni i w trybie Auto Hybrid samochód może korzystać z funkcji boost, która na chwilę uwalnia dodatkowe pokłady mocy silnika elektrycznego. Wariant 40 TFSI dostaje wtedy dodatkowe 54 KM w czasie do 15 s, a mocniejszy 45 TFSI aż 95 KM, ale maksymalnie na 8 s.

Audi A3 Sportback PHEV
Audi A3 Sportback PHEV © Materiały prasowe | AUDI AG, Dejan Sokolovski

Aby sprostać wysokim osiągom tego wariantu, specjalnie dla niego dostrojono zawieszenie, które ze względu na niekonwencjonalny rozkład mas w pojeździe musiało być dopasowane właśnie pod tym kątem. Poprawę charakterystyki uzyskano przez zastosowanie bardziej miękkich sprężyn, ale amortyzatorów o wyższej sile tłumienia.

Jako opcja oferowany jest progresywny układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu, zależnym od kąta skrętu.

W porównaniu z konwencjonalnie napędzanym A3 rozkład obciążenia osi w hybrydzie plug-in jest nieco bardziej przesunięty ku tyłowi (55 proc. przypada na przód). Wynika to z montażu akumulatora litowo-jonowego, który znajduje się pod podłogą, w obszarze tylnej kanapy.

Zamówienia na oba warianty mocowe hybrydowego Audi A3 Sportback można składać od października 2024 roku. Jeszcze jesienią hybrydowy napęd plug-in będzie dostępny także dla modelu A3 allstreet.

Audi A3 Sportback PHEV
Audi A3 Sportback PHEV
Audi A3 Sportback PHEV
Audi A3 Sportback PHEV
Audi A3 Sportback PHEV
+15
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem