Nowy wariant Audi A3. Hybryda z niesamowitym zasięgiem na prądzie
Do gamy odświeżonego w tym roku Audi A3 Sportbacka dochodzi nowy napęd o nazwie TFSI e, czyli hybryda plug-in. Wykorzystano pojemniejszy akumulator, dzięki czemu samochód ma teraz szokująco duży zasięg w trybie elektrycznym.
16.10.2024 | aktual.: 16.10.2024 14:32
Do napędu nowej hybrydy w Audi A3 zastosowano motor 1.5 TFSI evo2, który zastąpił jednostkę 1.4 TFSI. Silnik ten ma cechy konstrukcyjne pozwalające na znaczne obniżenie zużycia paliwa, o czym przekonaliśmy się już w niejednym teście. Należą do nich m.in. turbosprężarka o zmiennej geometrii turbiny, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa czy praca w cyklu Millera.
Jednak tu gwiazdą jest część elektryczna napędu hybrydowego. Składa się nań silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, który dostarcza 115 KM mocy i 330 Nm momentu obrotowego. To znacznie lepsze wartości niż silników spalinowych w wersjach bazowych poprzednich generacji modelu A3. Napęd taki pozwala na płynną, dynamiczną jazdę tylko z użyciem prądu. A tego jest zaskakująco dużo.
Pojemność wysokonapięciowego akumulatora trakcyjnego wynosi teraz 25,7 kWh (19,7 kWh netto). Jest więc niemal dwukrotnie większa niż wcześniej, a wymiary zostały niemal identyczne jak w poprzedniej generacji. W rezultacie zasięg elektryczny w cyklu WLTP wzrósł aż do 143 km.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ładowanie do 50 kW
Po raz pierwszy dla hybrydowego modelu plug-in Audi oferuje możliwość ładowania prądem stałym, co na stacjach szybkiego ładowania pozwoli naładować akumulator mocą do 50 kW (oczywiście w wąskim okienku). Jak podaje producent, akumulator rozładowany do 10 proc. można uzupełnić do 80 proc. w mniej niż pół godziny. Ponadto możliwe jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW.
Dwa warianty mocy
Audi A3 Sportback z napędem hybrydowym jest dostępne w dwóch wariantach maksymalnej mocy systemowej. Według nomenklatury producenta są to: 40 TFSI e (204 KM) oraz 45 TFSI e (272 KM). W słabszym wariancie silnik 1.5 TFSI generuje moc 150 KM, a w mocniejszym 177 KM. Ten drugi jest w stanie rozpędzić samochód do prędkości 100 km/h w czasie 6,3 s. Prędkość maksymalna to aż 237 km/h.
Ale to nie wszystko. W programie S dla dwusprzęgłowej przekładni i w trybie Auto Hybrid samochód może korzystać z funkcji boost, która na chwilę uwalnia dodatkowe pokłady mocy silnika elektrycznego. Wariant 40 TFSI dostaje wtedy dodatkowe 54 KM w czasie do 15 s, a mocniejszy 45 TFSI aż 95 KM, ale maksymalnie na 8 s.
Aby sprostać wysokim osiągom tego wariantu, specjalnie dla niego dostrojono zawieszenie, które ze względu na niekonwencjonalny rozkład mas w pojeździe musiało być dopasowane właśnie pod tym kątem. Poprawę charakterystyki uzyskano przez zastosowanie bardziej miękkich sprężyn, ale amortyzatorów o wyższej sile tłumienia.
Jako opcja oferowany jest progresywny układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu, zależnym od kąta skrętu.
W porównaniu z konwencjonalnie napędzanym A3 rozkład obciążenia osi w hybrydzie plug-in jest nieco bardziej przesunięty ku tyłowi (55 proc. przypada na przód). Wynika to z montażu akumulatora litowo-jonowego, który znajduje się pod podłogą, w obszarze tylnej kanapy.
Zamówienia na oba warianty mocowe hybrydowego Audi A3 Sportback można składać od października 2024 roku. Jeszcze jesienią hybrydowy napęd plug-in będzie dostępny także dla modelu A3 allstreet.