On nie powinien "iść na Chiny"? Nowy DS N°8 z bliska

Francuska marka DS, wywodząca się z Citroëna, zaprezentowała nowy model kryjący się pod cyfrą 8. Jest całkowicie elektryczny, więc już na starcie wjeżdża na trudny rynek. Pytanie, czy w ogóle był projektowany dla Europy.

DS N°8DS N°8
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Czym dłużej patrzysz na nowego DS-a, tym więcej dziwnych rozwiązań zauważysz. Auto ma mocno wznoszącą się szybę, ale już za kierowcą nadwozie wydaje się nienaturalnie rozciągnięte, przez co udało się osiągnąć opór aerodynamiczny na poziomie CX=0,24. Nieźle.

DS N°8 ma 4,82 m długości, rozstaw osi na poziomie 2,9 m (czyli kilka centymetrów więcej niż Škoda Superb) oraz zasięg nawet 500 kilometrów przy prędkości 120 km/h w bazowej wersji. I tutaj ciekawostka: same otwierające się klapki pod podświetlanym grillem zapewniają 22,5 km zasięgu więcej dzięki optymalizacji aerodynamiki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dacia Bigster - pierwsze wrażenie

Decyzja o wprowadzeniu takiego modelu do sprzedaży została podjęta kilka lat temu, kiedy prognozy dotyczące przejścia na elektromobilność były bardziej optymistyczne niż teraz. Jednak już wtedy podjęto całkiem racjonalną decyzję o dużym – przynajmniej według danych technicznych – zasięgu i wydajności. Co więcej, cyfra 8 w Chinach jest kojarzona z bogactwem i pomyślnością. Nikt nie przewidywał, że pod koniec 2023 roku DS pożegna się z Państwem Środka.

DS N°8
DS N°8 © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Bazowy DS 8 ma napęd na przednią oś, 230 KM mocy oraz akumulator o pojemności 74 kWh. Zasięg to około 570 km w warunkach mieszanych. Wersja ze zwiększonym zasięgiem (750 kilometrów na ładowaniu) ma już baterię o robiącej wrażenie pojemności 97,2 kWh. Ten akumulator przyjmie 160 kW w zakresie 20-55 proc., czyli pozwoli na naładowanie do 80 proc. w 27 minut. Mówiąc inaczej – 200 km zasięgu w 10 minut nie brzmi źle. Wiadomo jednak, że "papierowe" dane a rzeczywiste warunki to dwie różne rzeczy.

Otwierając drzwi DS 8, można poczuć się zaskoczonym – charakterystyczna kierownica zapewnia mnóstwo punktów podparcia dłoni, a materiały sprawiają świetne wrażenie, przynajmniej te u góry kabiny. O ile maskownica głośnika na drzwiach to małe dzieło sztuki (i służy jako dyskusyjnie ergonomicznie klamka), tak plastikowy dół drzwi po prostu nie przystoi w tej klasie.

DS N°8
DS N°8 © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Fotele wyposażone są w niecodzienny dodatek – nawiew ciepłego powietrza na szyję. To opcja, która świetnie sprawdza się w kabrioletach, ale nie do końca widzę jej zastosowanie w limuzynie. Twórcy mówią, że nie jest to klasyczny nadmuch, ale to będzie trzeba sprawdzić gdy pierwsze egzemplarze pojawią się w Polsce – auta na zdjęciach są dopiero w fazie testów i nie wszystko zostało w nich aktywowane.

Nie mogę jednak pozbyć się wrażenia, że DS 8 pierwotnie był projektowany dla Chin – napęd elektryczny, szczęśliwa w państwie środka cyfra 8, rozciągnięty tył dla pasażerów drugiego rzędu. Numer 8 ma zastąpić flagowego DS 9, który w Europie w październiku zdobył 314 nowych właścicieli.

  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
  • DS N°8
[1/15] DS N°8 Źródło zdjęć: WP Autokult | Mateusz Lubczański
Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem