Pas ogrzeje pasażera? To dopiero początek jego możliwości

Kiedy firma ZF pochwaliła się ogrzewanymi pasami bezpieczeństwa w samochodzie elektrycznym, śmiechom nie było końca. W teorii miały zmniejszyć pobór energii, tak kluczowy w elektryku. Sprawdziłem je z bliska – ich możliwości są znacznie większe.

Podgrzewane pasyPodgrzewane pasy
Źródło zdjęć: © ZF | ZF
Mateusz Lubczański
SKOMENTUJ

Tak, te pasy bezpieczeństwa są podgrzewane. Podstawowym założeniem jest minimalizacja zużycia energii przez klimatyzację w aucie elektrycznym i bezpośrednie dogrzanie ciała. Być może ma to sens na papierze, gdyż osoby wsiadające do auta zimą bywają grubo ubrane. Jednak to dopiero początek ciekawych zmian.

Zajmuję miejsce w testowym Mercedesie. Teoretycznie gniazdo do wpięcia pasa bezpieczeństwa powinno się wysunąć, jednak w rozgrzanym niemal do czerwoności aucie zdarzają się małe wpadki. Widać za to doskonale, gdzie trzeba włożyć sprzączkę pasa – ładne podświetlenie LED-owe daje o sobie znać. Zapinam pas, światło zmienia się na zielone. Musi świetnie wyglądać w nocy.

Podgrzewany pas ZF
Podgrzewany pas ZF © ZF | ZF

Wrażenie robi jednak zachowanie pasa. Pochylam się mocno, tak by w pozycji siedzącej dotknąć czubkami palców stopy. Po sześciu sekundach pas zaczyna mocno wibrować i dawać mi znać, żebym poprawił swoją pozycję. Teoretycznie, gdy auto zda sobie sprawę z nadchodzącego niebezpieczeństwa, pas mógłby mnie szarpnąć i dosłownie ustawić do pionu.

Pas daje też znać o sobie, gdy otwieram drzwi podczas jazdy, nie pozwalając mi wypaść z jadącego auta. Nie jest to częsta przyczyna uszkodzeń ciała, ale może ostrzec o niedomkniętych drzwiach bardziej niż niektóre brzęczyki.

Samo podgrzewanie polega na przewodnikach grzewczych wplecionych w strukturę pasów bezpieczeństwa. Pas jest minimalnie grubszy, ale trzeba przyjrzeć się mu naprawdę mocno, by zauważyć różnicę. Ponieważ wszystkie istotne cechy pasa bezpieczeństwa pozostają takie same, nie ma żadnych dodatkowych procedur ani kwalifikacji dla producentów. Pozostaje tylko czekać który z nich pierwszy zdecyduje się na ich montaż.

Wybrane dla Ciebie

Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem