Pas ogrzeje pasażera? To dopiero początek jego możliwości

Kiedy firma ZF pochwaliła się ogrzewanymi pasami bezpieczeństwa w samochodzie elektrycznym, śmiechom nie było końca. W teorii miały zmniejszyć pobór energii, tak kluczowy w elektryku. Sprawdziłem je z bliska – ich możliwości są znacznie większe.

Podgrzewane pasyPodgrzewane pasy
Źródło zdjęć: © ZF | ZF
Mateusz Lubczański

Tak, te pasy bezpieczeństwa są podgrzewane. Podstawowym założeniem jest minimalizacja zużycia energii przez klimatyzację w aucie elektrycznym i bezpośrednie dogrzanie ciała. Być może ma to sens na papierze, gdyż osoby wsiadające do auta zimą bywają grubo ubrane. Jednak to dopiero początek ciekawych zmian.

Zajmuję miejsce w testowym Mercedesie. Teoretycznie gniazdo do wpięcia pasa bezpieczeństwa powinno się wysunąć, jednak w rozgrzanym niemal do czerwoności aucie zdarzają się małe wpadki. Widać za to doskonale, gdzie trzeba włożyć sprzączkę pasa – ładne podświetlenie LED-owe daje o sobie znać. Zapinam pas, światło zmienia się na zielone. Musi świetnie wyglądać w nocy.

Podgrzewany pas ZF
Podgrzewany pas ZF © ZF | ZF

Wrażenie robi jednak zachowanie pasa. Pochylam się mocno, tak by w pozycji siedzącej dotknąć czubkami palców stopy. Po sześciu sekundach pas zaczyna mocno wibrować i dawać mi znać, żebym poprawił swoją pozycję. Teoretycznie, gdy auto zda sobie sprawę z nadchodzącego niebezpieczeństwa, pas mógłby mnie szarpnąć i dosłownie ustawić do pionu.

Pas daje też znać o sobie, gdy otwieram drzwi podczas jazdy, nie pozwalając mi wypaść z jadącego auta. Nie jest to częsta przyczyna uszkodzeń ciała, ale może ostrzec o niedomkniętych drzwiach bardziej niż niektóre brzęczyki.

Samo podgrzewanie polega na przewodnikach grzewczych wplecionych w strukturę pasów bezpieczeństwa. Pas jest minimalnie grubszy, ale trzeba przyjrzeć się mu naprawdę mocno, by zauważyć różnicę. Ponieważ wszystkie istotne cechy pasa bezpieczeństwa pozostają takie same, nie ma żadnych dodatkowych procedur ani kwalifikacji dla producentów. Pozostaje tylko czekać który z nich pierwszy zdecyduje się na ich montaż.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie