Pojazdy elektryczne stawiają wyzwanie górnikom. Potrzeba będzie dużo więcej litu

Elektromobilność stawia przed światem nowe wyzwania. Najczęściej mówi się infrastrukturze ładowania czy zmianie przyzwyczajeń kierowców, ale wyzwania pojawiają się też po stronie produkcji, a nawet górnictwa. Do końca dekady zapotrzebowanie na lit używany do produkcji akumulatorów ma wzrosnąć pięciokrotnie.

Będzie potrzebne dużo więcej litu do produkcji samochodów elektrycznych. Ceny mogą iść w góręBędzie potrzebne dużo więcej litu do produkcji samochodów elektrycznych. Ceny mogą iść w górę
Źródło zdjęć: © fot. BMW
Szymon Jasina

Co mają wspólnego telefony, laptopy i samochody elektryczne? Wszystkie muszą być wyposażane w akumulatory, do produkcji których wykorzystywany jest lit. To właśnie szybki wzrost popularności pojazdów na prąd, ale też potrzeba tworzenia magazynów energii elektrycznej dla odnawialnych źródeł energii, powoduje, że bardzo mocno rośnie zapotrzebowanie na akumulatory, a przez to na lit.

Cena tego surowca osiągnęła maksimum w 2018 r., a później stale spadała. Jednak dobre wiadomości się skończyły. Spadki cen litu spowodowały mniejsze inwestycje w tę branżę, co zaowocowało mocnym odbiciem i od początku 2021 r. lit podrożał na światowych rynkach ponad dwukrotnie.

"Bloomberg" informuje o szacunkach mówiących, że do końca dekady zapotrzebowanie na lit wzrośnie pięciokrotnie. Będzie to efekt zwiększania się popularności pojazdów elektrycznych i inwestycji w odnawialne źródła energii. Wszystko to przełoży się na spore wyzwanie dla sektora górniczego, który będzie musiał sprostać zapotrzebowaniu na surowiec niezbędny dziś do produkcji akumulatorów.

Co ważniejsze dla użytkowników samochodów elektrycznych – wzrost cen litu przełoży się na ceny akumulatorów. Ostatnie lata przyzwyczaiły nas do tego, że koszty baterii spadały. To właśnie miało zapewnić, że pojazdy elektryczne będą stawały się coraz bardziej atrakcyjne cenowo. Teraz trend ten stanął pod znakiem zapytania.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie