WAŻNE
TERAZ

Wyjątkowe liceum. 100 proc. frekwencji na edukacji zdrowotnej

Autocasco na auto elektryczne – umowa pełna pułapek

W wielu sytuacjach, kiedy auto spalinowe da się bez większego problemu naprawić, w przypadku elektrycznego następuje szkoda całkowita. Jakiekolwiek naruszenie struktury akumulatora eliminuje go z użycia. Koszty napraw pokolizyjnych samochodów na prąd są ogromne. Ale to nie jedyna pułapka.

Tesla Model 3 PerformanceTesla Model 3 Performance
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Zakup samochodu elektrycznego i niewykupienie polisy Autocasco może być ogromnym zaniedbaniem. Wiele stłuczek kwalifikuje taki samochodów do szkody całkowitej, a niektóre naprawy wykonuje się modułowo, tj. wymienia całe podzespoły na nowe. Jeden taki element może kosztować od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych, co stawia sens naprawy pod znakiem zapytania.

Przykładem może być akumulator, który nadaje się do wymiany po byle uderzeniu. Wystarczy, że zadziałają systemy bezpieczeństwa. Nowy kosztuje od kilkudziesięciu do ponad 100 tys. zł. Dochodzi do tego proces wymiany liczony w tysiącach i wiele innych, mniejszych części.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

10 najlepszych silników Diesla. Nic tylko lać ropę i jeździć

Dlatego wykupując polisę AC na samochód elektryczny koniecznie przeczytajcie jej warunki. Oczywiście rzadko robimy takie rzeczy, bo to mnóstwo tekstu, ale w przypadku elektryka szczególnie warto. Przynajmniej wyłączenia, bo jak twierdzi Krzysztof Michałek, menedżer ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w Allianz Polska, są jeszcze na rynku polisy, których ochrona nie obejmuje akumulatora. Choć jak sam podkreśla, znakomita większość polis traktuje akumulator jako integralną część pojazdu.

Jednak nie oznacza to, że jest on zawsze chroniony. Warto sprawdzić, czy ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie w przypadku przepięcia w instalacji elektrycznej, kiedy dojdzie do pożaru w czasie ładowania samochodu. Może być to potraktowane jako zdarzenie losowe, które znajduje się w wyłączeniach.

Przy okazji warto zabezpieczyć siebie samego i ładować pojazd zgodnie z procedurą, nie używać urządzeń nienadających się do tego, a także dbać o to, by pojazd zawsze miał aktualne oprogramowanie i nie miał żadnych błędów. Bezwzględnie należy przestrzegać każdej procedury opisanej w instrukcji i stosować się do zaleceń dostawcy ładowarki. Złamanie procedury może być podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania, co ubezpieczyciele chętnie czynią przy dużych szkodach. Firma ubezpieczniowa może zgodnie z prawem odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli szkoda będzie rezultatem rażącego zaniedbania.

Ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania też w przypadku, kiedy nastąpiło naturalne zużycie. Głębokie rozładowanie akumulatora i pozostawienie samochodu na kilka tygodni bez używania może doprowadzić do uszkodzenia tego elementu. Wówczas nie ma co liczyć na odszkodowanie.

Bardzo ważne zasady assistance

Dobrze jest zapoznać się z warunkami assistance, co w przypadku aut elektrycznych może mieć istotne znaczenie. O ile zatrzymanie na trasie z powodu braku paliwa nie jest sytuacją, której nie da się w łatwy sposób załatwić, o tyle rozładowanie samochodu to większe wyzwanie. Trzeba go naładować na miejscu specjalistycznym sprzętem, odholować na ładowarkę lub tam przetransportować. Sprawdźcie więc, czy w waszej polisie holowanie pojazdu w celu ładowania jest uwzględnione jako bezpłatna pomoc assistance.

"Kompleksowa polisa samochodu elektrycznego powinna wykraczać poza ochronę samego pojazdu i obejmować również jego kluczowe wyposażenie, takie jak kable do ładowania, ładowarki przenośne, a nawet domowe stacje ładowania typu wallbox. Warto pamiętać, że wielu ubezpieczycieli w standardowych polisach AC traktuje przenośne kable lub ładowarki jako akcesoria, a nie niezbędne wyposażenie pojazdu. Jest to szczególnie istotne, ponieważ często są one narażone na kradzież podczas ładowania w miejscach publicznych oraz na różnorodne uszkodzenia mechaniczne. Rynek dostrzega jednak ten problem i coraz więcej firm ubezpieczeniowych wprowadza dedykowane klauzule lub pakiety rozszerzające ochronę AC o tego typu sprzęt" - podkreśla Krzysztof Michałek.

Wybrane dla Ciebie

Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: Citroën C5 Aircross - dać więcej za mniej
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Pierwsza jazda: DS N°8 – niech żyje awangarda!
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
Cybertruck z zakazem wjazdu do Niemiec. Bez wyjątków nawet dla amerykańskiej armii
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
237 proc. wzrostu sprzedaży. Napęd, którego "nikt nie chce"
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Odświeżony Lexus RZ wjeżdża do salonów. Na początek duże promocje
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Pierwszy kontakt z elektrycznym Porsche Cayenne: ma wszystko to, co Tesla, Chińczycy i wiele więcej
Škoda 110 R powraca jako nowoczesne coupe – niestety tylko wirtualnie
Škoda 110 R powraca jako nowoczesne coupe – niestety tylko wirtualnie
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługuje zestawy na wodór
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługuje zestawy na wodór
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie