Samochody elektryczne zmorą ubezpieczycieli. Złomują je nawet po łagodnych wypadkach

"Brak szczegółowych danych na temat akumulatorów pojazdów elektrycznych nadal stanowi wyzwanie dla ubezpieczycieli, którzy są zmuszeni do złomowania pojazdów elektrycznych nawet po łagodnych wypadkach" - twierdzi brytyjska organizacja Thatcham Research.

Jaguar I-Pace ładowarkaSamochody elektryczne stają się problemem dla brytyjskich firm ubezpieczeniowych
Źródło zdjęć: © autokult

Brytyjska organizacja Thatcham Research, zajmująca się analizą ryzyka motoryzacyjnego przytoczyła "brak przystępnych cenowo lub dostępnych rozwiązań naprawczych i diagnostyki powypadkowej" w raporcie zatytułowanym "Wpływ przyjęcia BEV (battery electric vehicle) na sektory napraw i ubezpieczeń".

W badaniu czytamy, że ubezpieczyciele skarżyli się, że wiele pojazdów elektrycznych nie ma możliwości naprawy lub oceny nawet nieznacznie uszkodzonych akumulatorów po wypadkach, co często zmusza ich do spisania na straty samochodów z niskim przebiegiem, a to prowadzi do wyższych składek i podcinania zysków z przejścia na energię elektryczną.

Baterie mogą stanowić połowę kosztu pojazdu elektrycznego, a agencja Thatcham stwierdziła, że ich wymiana często kosztuje więcej niż cena używanego pojazdu już po roku od zakupu, co sprawia, że wymiana jest nieekonomiczna. Adrian Watson, szef działu badań technicznych w Thatcham, przyznał, że w idealnym świecie ubezpieczyciele mogliby podejmować świadome decyzje o tym, czy naprawić pojazd elektryczny, czy go spisać na straty, w oparciu o dostęp do danych o jego stanie po wypadku. "Rzeczywistość jest taka, że w tej chwili to niemożliwe" - powiedział. "Diagnostyka, którą dysponujemy tak naprawdę nie pozwala dowiedzieć się, jaki jest stan baterii".

Mike Hawes, dyrektor generalny brytyjskiej grupy branżowej Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) w swoim oświadczeniu poinformował, że branża samochodowa "jest chętna do współpracy z ubezpieczycielami, aby zrozumieć stojące przed nimi wyzwania i zapewnić, że pojazdy biorące udział w wypadku zostaną odpowiednio ocenione (zamiast z góry skreślone), a większość będzie naprawiona i bezpiecznie wróciła na drogę."

Warto dodać, że tylko około 1,65 proc. samochodów na brytyjskich drogach to samochody elektryczne, a agencja Thatcham twierdzi, że roszczenia ubezpieczeniowe związane z takimi pojazdami są już o 25,5 proc. wyższe niż w przypadku odpowiedników zasilanych paliwami kopalnianymi, a naprawa trwa o 14 proc. dłużej.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach