Samochody elektryczne zmorą ubezpieczycieli. Złomują je nawet po łagodnych wypadkach

"Brak szczegółowych danych na temat akumulatorów pojazdów elektrycznych nadal stanowi wyzwanie dla ubezpieczycieli, którzy są zmuszeni do złomowania pojazdów elektrycznych nawet po łagodnych wypadkach" - twierdzi brytyjska organizacja Thatcham Research.

Jaguar I-Pace ładowarkaSamochody elektryczne stają się problemem dla brytyjskich firm ubezpieczeniowych
Źródło zdjęć: © autokult

Brytyjska organizacja Thatcham Research, zajmująca się analizą ryzyka motoryzacyjnego przytoczyła "brak przystępnych cenowo lub dostępnych rozwiązań naprawczych i diagnostyki powypadkowej" w raporcie zatytułowanym "Wpływ przyjęcia BEV (battery electric vehicle) na sektory napraw i ubezpieczeń".

W badaniu czytamy, że ubezpieczyciele skarżyli się, że wiele pojazdów elektrycznych nie ma możliwości naprawy lub oceny nawet nieznacznie uszkodzonych akumulatorów po wypadkach, co często zmusza ich do spisania na straty samochodów z niskim przebiegiem, a to prowadzi do wyższych składek i podcinania zysków z przejścia na energię elektryczną.

Baterie mogą stanowić połowę kosztu pojazdu elektrycznego, a agencja Thatcham stwierdziła, że ich wymiana często kosztuje więcej niż cena używanego pojazdu już po roku od zakupu, co sprawia, że wymiana jest nieekonomiczna. Adrian Watson, szef działu badań technicznych w Thatcham, przyznał, że w idealnym świecie ubezpieczyciele mogliby podejmować świadome decyzje o tym, czy naprawić pojazd elektryczny, czy go spisać na straty, w oparciu o dostęp do danych o jego stanie po wypadku. "Rzeczywistość jest taka, że w tej chwili to niemożliwe" - powiedział. "Diagnostyka, którą dysponujemy tak naprawdę nie pozwala dowiedzieć się, jaki jest stan baterii".

Mike Hawes, dyrektor generalny brytyjskiej grupy branżowej Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) w swoim oświadczeniu poinformował, że branża samochodowa "jest chętna do współpracy z ubezpieczycielami, aby zrozumieć stojące przed nimi wyzwania i zapewnić, że pojazdy biorące udział w wypadku zostaną odpowiednio ocenione (zamiast z góry skreślone), a większość będzie naprawiona i bezpiecznie wróciła na drogę."

Warto dodać, że tylko około 1,65 proc. samochodów na brytyjskich drogach to samochody elektryczne, a agencja Thatcham twierdzi, że roszczenia ubezpieczeniowe związane z takimi pojazdami są już o 25,5 proc. wyższe niż w przypadku odpowiedników zasilanych paliwami kopalnianymi, a naprawa trwa o 14 proc. dłużej.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki