Prawo jazdy kat. B jednak bez nowych uprawnień. Ministerstwo się tłumaczy

Od drugiej połowy maja kierowcy posiadający prawo jazdy kat. B mieli cieszyć się zwiększonymi uprawnieniami. O podniesieniu dopuszczalnej masy całkowitej dla elektrycznych dostawczaków było głośno już w zeszłym roku. Ministerstwo jednak z tego zrezygnowało. Wiemy dlaczego.

Kierowcy mieli dostać dodatkowe uprawnienia. Tak jednak nie będzieKierowcy mieli dostać dodatkowe uprawnienia. Tak jednak nie będzie
Źródło zdjęć: © Fot. Aleksander Ruciński
Mateusz Lubczański

Kierowcy posiadający prawo jazdy kat. B od minimum 2 lat mogliby prowadzić znacznie cięższe elektryczne pojazdy dostawcze. Mogłyby one ważyć do 4250 kg. Obecnie dopuszczalna masa całkowita to 3,5 tony. Taka zmiana miała być podyktowana ciężarem obecnie stosowanych akumulatorów, które znacząco podnoszą wagę całego pojazdu. Miała.

Jak poinformował mnie Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, "projekt ustawy nie wprowadza zmian w zakresie uprawnień do kierowania pojazdami dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B".

Dlaczego? Najprościej mówiąc: ustawę goni czas. Jej projekt, oznaczony jako UC18, wdraża zmianę w dyrektywie 2003/59/WE w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców (jak i dokument 2006/126/WE w sprawie praw jazdy). Zmodyfikowane mają być też obszary szkolenia i egzaminowania.

Obligatoryjnie uaktualnione zostaną zasady dot. dokumentu karty kwalifikacji kierowcy. Pozostałe elementy, jak zezwolenie na podniesienie DMC do 4250 kg, leżą już indywidualnie po stronie każdego państwa.

W ramach prac legislacyjnych kolejne podmioty żądały objęcie zmianami kolejne grupy pojazdów, jak np. kamperów (które zgodnie z prawem na pokład mogą zabrać stosunkowo mało). Biorąc pod uwagę pilność konieczność wdrożenia dyrektywy, z projektu ustawy "wyleciały" udogodnienia dla kierowców. Resort zastrzega jednak, że "ostateczny kształt przepisów zostanie określony na etapie prac parlamentarnych”.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie