Samochody elektryczne nigdy nie zdominują rynku — twierdzi Akio Toyoda

Takie słowa w ustach prezesa największego koncernu motoryzacyjnego na świecie mogą zaskakiwać.

Akio ToyodaAkio Toyoda
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Akio Toyoda to wnuk założyciela japońskiej marki i jeden z najbardziej charyzmatycznych przywódców w branży. Słynie nie tylko z emocjonalnego podejścia do motoryzacji, ale i chłodnego stosunku wobec elektromobilności.

Pod koniec 2022 roku dał temu wyraz, mówiąc o milczącej większości, która "zastanawia się, czy pojazdy elektryczne to jedyna opcja". Teraz znów dolewa oliwy do ognia. Chodzi o wypowiedź podczas niedawnego wydarzenia organizowanego na platformie medialnej Toyoty, w której wyraził swój sceptycyzm wobec aut elektrycznych.

"Biorąc pod uwagę, że miliard ludzi na świecie żyje bez prądu, ograniczanie ich wyborów i możliwości podróżowania poprzez produkcję drogich aut nie jest rozwiązaniem". Dodał też, że o typie wybieranego pojazdu powinni decydować klienci, a nie odgórne regulacje czy polityka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Supra manual - zmian jest więcej niż myślisz

Toyoda wyraził przekonanie, że pojazdy elektryczne z akumulatorami osiągną maksymalnie 30 proc. udziału w rynku. Resztą będą hybrydy, spalinówki i auta wodorowe. "Jak stwierdził, "silniki na pewno z nami zostaną".

Trudno jednak powiedzieć, czy miał na myśli już wyprodukowane auta, czy może pojazdy przyszłości. Warto wspomnieć, że mimo sceptycyzmu prezesa, Toyota nie stroni od elektromobilności. Na najbliższe kilka lat Japończycy zaplanowali wiele elektrycznych premier, a Koji Sato, który od kwietnia 2023 roku piastuje kluczowe stanowisko w Toyocie, wydaje się bardziej otwarty na elektromobilność niż Toyoda.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem