Samochody elektryczne niszczą drogi szybciej niż spalinowe? Tak twierdzą naukowcy

Według badań brytyjskich naukowców pojazdy elektryczne niszczą drogi dwukrotnie szybciej w porównaniu z samochodami benzynowymi i dieslami, potencjalnie pogarszając obecny kryzys związany z dziurami na Wyspach.

Wielka Brytania zmaga się z ogromnym problemem dziur w drogachWielka Brytania zmaga się z ogromnym problemem dziur w drogach
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Marcin Łobodziński

Badanie naukowców z Uniwersytetu w Leeds, na które powołał się dziennik "The Telegraph", wykazało, że przeciętny samochód elektryczny zużywa drogi w 2,24 raza większym stopniu niż podobny pojazd benzynowy i 1,95 razy większym niż pojazd z silnikiem diesla. Według raportu współczynnik jest jeszcze większy w przypadku dużych pojazdów elektrycznych, które mogą prowadzić do 2,32 razy większych szkód w infrastrukturze drogowej.

W analizie porównano 15 popularnych pojazdów elektrycznych z ich odpowiednikami benzynowymi, ujawniając średnią różnicę masy wynoszącą 312 kg. Zwiększoną wagę pojazdów elektrycznych można przypisać przede wszystkim ich ciężkim akumulatorom, które mogą ważyć nawet 500 kg.

Przeprowadzając badania wykorzystano tzw. "formułę czwartej potęgi" – metodę stosowaną przez inżynierów i naukowców zajmujących się autostradami do oceny uszkodzeń nawierzchni drogowych powodowanych przez ciężkie pojazdy. Zdaniem ekspertów, jeśli nacisk na oś pojazdu zostanie podwojony, wpływ na degradację nawierzchni drogi może zwiększyć się 16-krotnie.

Badanie opisywane przez "The Telegraph", pojawiło się w czasie, gdy Wielka Brytania przeżywa kryzys dziur, a ich wypełnienie wymaga około 12 mld funtów. Eksperci twierdzą, że samochody elektryczne mogą również powodować poważne uszkodzenia parkingów – przede wszystkim starszych konstrukcji.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy