Silnik 2.0 HDi bez tajemnic. Jakie są wady i zalety tej jednostki?

2.0 HDI to silnik, który budzi skrajne emocje. Z jednej strony to entuzjazm: docenienie właściwości jezdnych, generowanej mocy i ogólnych wrażeń tysięcy kierowców, którzy w oparciu o tę jednostkę pokonali tysiące kilometrów. Z drugiej - nie brak opinii o awaryjności 2.0 HDI i obaw o to, że silniki w tej technologii bywają niezbyt wytrzymałe. Tymczasem patrząc na historię linii 2.0 HDI - a debiutowała ona w odległym roku 1998 - widać raczej konsekwentny rozwój jakościowy jednostki.

Silnik 2.0 HDi bez tajemnic. Jakie są wady i zalety tej jednostki?
Platforma Autokult

24.08.2020 | aktual.: 13.03.2023 13:00

Silnik 2.0 HDI to pierwsze skojarzenie związane z francuską motoryzacją. Nic dziwnego: jednostka stworzona przez koncern PSA i wdrożona przez Citroen i Peugeot jest - patrząc z dzisiejszej perspektywy - najdłużej oferowaną konstrukcją z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail. I - jak podkreślają specjaliści nie tylko związani z francuską motoryzacją - łączy efektywną pracę, niezawodność, trwałość i stabilne osiągi niezależnie od stopnia eksploatacji. - To kwestia niepodważalnej jakości. Tak, jak pierwszy turbodiesel i wszystkie części do 2.0 HDi były doceniane za trwałość i wykonanie, tak i dziś to niezmiennie synonim wytrzymałości - zauważa Dawid Klima z Deler.pl, e-sklepu zapewniającego wszystkie części do samochodów m.in. opartych na technologii 2.0 HDi.

Właśnie dostępność tanich zamienników od lat stanowi bardzo ważny argument dla osób zastanawiających się nad zakupem Peugeota czy Citroena wykorzystującego tę jednostkę. Pod względem popularności części oraz opłacalności ich zakupu, to auta, które w rankingach ekonomiki motoryzacyjnej plasują się w zdecydowanej czołówce. I tak np. zawór EGR do Citroena C5 można bez problemów zakupić za mniej niż 500 zł. Z kolei termostat wykorzystywany w Citroenie C4 Grand Picasso zwykle to koszt ok. 160 zł. Na podobnym pułapie kształtują się też ceny za filtry paliwa, oleju i powietrza używane w przypadku linii C5 III Break.

2.0 HDi a historia - jak budowała się marka silnika

By zrozumieć, jak ważny dla losów motoryzacji stał się silnik HDi 2.0 i zbudował popularność aut opartych na tej technologii, trzeba sięgnąć do końcówki lat 90. Wtedy pierwszą taką jednostkę zainstalowano w przypadku Peugeota 406. W kolejnym etapie skorzystał z niej Citroen Xantia II. W obu przypadkach auta nie były wyposażone w ponadprzeciętną liczbę koni mechanicznych - w pełni wystarczała moc 90-109 KM.

Niemniej jednak nowy turbodiesel 2.0 HDi powszechnie doceniono za swoisty krok naprzód w porównaniu do pierwszej wersji - jednostki 1.9 TD. Ta powszechnie doceniana była ze względu na doskonałe wykorzystanie układu cylindrów i wtrysk paliwa, który opierał się na technologii common rail.

Silniki 2.0 HDi od początku swojej historii wyróżniały się tym, co musieli docenić kierowcy - połączeniem właściwości jezdnych, a zarazem ekonomiką podróży. Niewielka waga auta w połączeniu z ponad 100-konnym silnikiem i wsparciem turbo zapewnia poczucie dynamiki, siły, energii wyzwalanej po wciśnięciu pedału gazu.

Jednocześnie jedną z zalet 2.0 HDI jest oszczędność - opinie są tu zgodne. W sytuacji, gdy silnik jest regularnie konserwowany, to jednostka na lata, która odwdzięcza się kierowcy niskimi kosztami eksploatacji. Warunkiem jest tu jednak odpowiednia konserwacja auta - nie tylko cykliczne przeglądy oraz prace serwisowe, ale również wykorzystywanie wysokiej jakości smarów.

Obraz

Awaryjność HDi, czyli silnik 2.0 na długie lata

Jeśli analizować opinie kierowców użytkujących modele oparte na silniku 2.0 HDi, trudno nie zwrócić uwagi na zgodność spostrzeżeń. Jeśli dochodzi do problemów z jednostką, są to zazwyczaj drobne usterki, które pojawiają się w miarę długotrwałego wykorzystywania auta. Nieprawidłowe działanie koła pasowego, niewłaściwe funkcjonowanie przepływomierza powietrza czy usterki turbosprężarki - to w większości przypadku elementy, które mogą wzbudzać największe obawy. Jednak - co warto podkreślić - w miarę upowszechniania 2.0 HDi w PSA, stawały się coraz bardziej ograniczane.

Poszła w parze z tym szybka zmiana możliwości silników. Trwałość jednostki HDI w przypadku niektórych modeli Citroena i Peugeota postanowiono wykorzystać w autach o zdecydowanie większej mocy. Tak od ok. roku 2000 producent zaczął wprowadzać kolejne modele o podwyższonym potencjale. I tak stopniowo pojawiły się opcje 120 KM, by następnie ustąpić pola wersji 140 KM. Efektem są dziś auta 150-160 KM, które zapewniają kierowcom zarówno dynamikę jak poczucie trwałości silnika na lata.

Nic więc dziwnego, że silniki 2.0 HDi to jednostki, w przypadku których pierwsze problemy pojawiają się w okolicach 180 tys. km. Zależy to oczywiście od specyfiki auta - jego serwisowania, regularności oraz stylu jazdy kierowcy. Niemniej, turbosprężarki, wtryskiwacze czy koła zamachowe w linii 2.0 HDi to elementy, w przypadku których można być relatywnie spokojnym o ich działanie. Ważną kwestią jest tu jednak odpowiednia pielęgnacja - to zdecydowanie silnik, którego nie można pozostawić samemu sobie, bez np. regularnej wymiany oleju.

Najczęstsze problemy z silnikiem HDi 2.0

Wśród mankamentów tej jednostki - jeśli już dochodzi do awarii - wymienia się przede wszystkim działanie koła pasowego pod kątem drgań skrętnych. Zastrzeżenia dotyczą też elektroniki. O ile z czasem wpływ jej na działanie silnika został dopracowany, starsze modele zdecydowanie gorzej znoszą jej rosnące znaczenie wobec właściwości jezdnych czy ogólnej kontroli jednostki napędowej.

Można jednak przyjąć ogólną tezę, że silniki 2.0 HDi niczym - w kontekście awaryjności - nie zaskakują. Typowe dla nich usterki dotyczą tych elementów, które są charakterystyczne również dla innych Diesli - układów wtryskowych, kół dwumasowych czy zaworów EGR i turbosprężarki. Jeśli jednak kierowca konsekwentnie dba o interwały serwisowe i nie ignoruje informacji, że czas już na przegląd auta oraz wymianę płynów, silnik 2.0 HDi będzie sprawny przez lata.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na kwestię kosztów serwisowania. Popularności 2.0 HDi sprzyjają zarówno tanie części zamienne jak i ich swobodna dostępność - auta oparte na tej technologii nie są więc modelami, których naprawa zrujnuje budżet kierowcy. Dotyczy to zarówno bieżącego serwisowania jak i bardziej zaawansowanych prac opartych na np. szerszej regeneracji silnika.

Dla kogo są samochody z silnikiem 2.0 HDi?

Odbiorcą tych modeli będzie przede wszystkim zwolennik Diesla, który ma dość ograniczone zasoby budżetowe. Poszukując samochodu z segmentu B-C nie musi, dzięki możliwościom 2.0 HDi ograniczać się wyłącznie do aut o podstawowych parametrach. Choć 2.0 HDi nie będzie równoznaczny z potężną dynamiką i przeskokiem jakościowym, pozwoli wydobyć z auta sporo korzyści. Dodatkowo, jeśli czynnik finansowy odgrywa bardzo znacząco rolę, nie można ignorować faktu, że 2.0 HDi będzie autem bardzo ekonomicznym - zarówno pod względem serwisowania i wymiany części, jak i samej jazdy oraz spalania paliwa.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)