Stellantis przełącza się na elektryki. Wszystko z powodu unijnych przepisów

W 2025 r. w życie wejdą zaostrzone przepisy o emisji CO2 we flocie sprzedawanych samochodów, a koncernom, które ich nie spełnią, grożą wysokie kary finansowe. Koncern Stellantis ogłosił już, że w przyszłym roku zmienia priorytety dotyczące produkcji samochodów. Pierwszeństwo będą miały auta na prąd.

Baterie elektrycznego Grandlanda produkowane są we FrancjiBaterie elektrycznego Opla Grandlanda produkowane są we Francji
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
1

Rozwijające się od lat auta elektryczne, póki co traktowane są jak przybudówka do głównej gałęzi działalności firm motoryzacyjnych, czyli produkcji aut spalinowych. Ale to zmieni się w 2025 r. – przynajmniej w przypadku jednego z największych koncernów motoryzacyjnych świata. Stellantis, w którego portfolio znajdziemy choćby Peugeota, Fiata, Alfę Romeo, Opla, Jeepa czy RAM-a, zmienia swoje nastawienie. Jean-Philippe Imparato, dyrektor operacyjny koncernu na Europę, potwierdził to w wypowiedzi cytowanej przez "Automotive News Europe".

Jak stwierdził Imparato, firma jest gotowa, by obciąć produkcję aut spalinowych w celu spełnienia nowych unijnych regulacji o emisji CO2, które mają wejść w życie w 2025 r. Dla Stellantisa ograniczenie produkcji pojazdów spalinowych będzie korzystniejszym rozwiązaniem niż płacenie przewidzianych przez UE kar finansowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

W myśl unijnych regulacji w 2025 r. w życie wejdzie bardziej restrykcyjny limit średniej emisji dwutlenku węgla dla wszystkich samochodów sprzedawanych rocznie przez daną markę. Obecnie jest to 106,6 g CO2/km, ale wyliczenia oparte są o cykl NEDC. Od 2025 r. ma być to 95 g CO2/km, lecz wyliczane na podstawie cyklu WLTP. Warunki laboratoryjne będą więc bardziej zbliżone do tego, jak naprawdę używa się samochodów. W efekcie trudniej będzie spełnić wymogi Unii Europejskiej. Ci, którym się nie uda, zapłacą kary – 95 euro za każdy gram powyżej limitu od każdego sprzedanego samochodu.

Przedstawiciele niektórych marek, m.in. BMW czy Renault, apelowali do władz Unii Europejskiej o złagodzenie nowego limitu lub przeniesienie w czasie momentu jego wprowadzenia. Stellantis uważa jednak, że limit powinien wejść w życie zgodnie z planem.

Przy dzisiejszym portfolio modeli w Europie Stellantis, by zadośćuczynić nowym przepisom, musiałby podwoić odsetek sprzedawanych aut elektrycznych – do ok. 24 proc. To wątpliwe nawet z pomocą częściowo należącej do Stellantisa marki Leapmotor. Koncern gotowy jest więc i do ograniczenia produkcji aut spalinowych. Podobnie będą musiały zrobić i inni rynkowi gracze.

Nowe unijne przepisy zaczną obowiązywać 1 stycznia 2025 r., więc zmiany w strukturze produkcji poszczególnych modeli muszą zostać wprowadzone już w listopadzie 2024 r.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu