Stellantis łączy siły z arabskim gigantem. Tematem paliwa syntetyczne

Koncern Stellantis poinformował o rozpoczęciu współpracy z arabskim potentatem paliwowym i rafineryjnym. Aramco ma pomóc w przygotowywaniu paliw syntetycznych i przystosowywaniu do nich silników z normami Euro 6.

Stellantis intensywnie pracuje nad wykorzystaniem e-paliw Stellantis intensywnie pracuje nad wykorzystaniem e-paliw
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

W obliczu nadchodzących zmian w europejskiej motoryzacji, w szczególności planowanych już od dłuższego czasu norm Euro 7 czy zakazu sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 r., producenci szukają dla siebie alternatywnych dróg. Świat bowiem, wbrew niektórym tendencjom rynkowym, wcale nie kończy się na samochodach elektrycznych.

Oczywiście ciekawą ścieżką jest rozwijanie mobilności opartej na wodorze, lecz fanów "klasycznej" motoryzacji z pewnością najbardziej ciekawić mogą prace nad paliwami syntetycznymi, które nabierają coraz większego tempa. Wiele inwestycji w tym sektorze przeprowadza chociażby Stellantis. Nowa współpraca koncernu pokazuje, że e-paliwa rzeczywiście mogą mieć przed sobą świetlaną przyszłość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy zakaz rejestracji aut spalinowych trafi do kosza? "Niemcy powiedzieli to, co branża mówi od dawna"

Chodzi o kooperację z firmą Aramco, największym pod kątem dziennej produkcji koncernem paliwowym na świecie. Jej przedmiotem były wspomniane paliwa syntetyczne, które są w kręgu zainteresowań Stellantis. Wyniki przedstawione w oficjalnym komunikacie prasowym są naprawdę interesujące.

Badania Stellantis i Aramco potwierdziły na przykład, że wszystkie 24 rodziny silników w europejskich autach produkowanych po 2014 r. są kompatybilne z formułami e-paliw, które miałyby wejść do masowej produkcji i zastąpić klasyczne paliwa. W badaniach wykorzystano mieszanki, które są zgodne z obecnymi normami, lecz nie są jeszcze na optymalnym poziomie rozwoju.

Według szacunków Stellantis e-paliwa mogłyby znaleźć zastosowanie nawet w 28 milionach wyprodukowanych już samochodów spalinowych. Ich użycie mogłoby również sprawić, że do 2050 r. emisja dwutlenku węgla mogłaby zostać zredukowana aż o 400 mln ton.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie