Szwedzi będą produkować baterie w Gdańsku. Pomysłodawcą jest były menedżer Tesli

19 lutego 2021 roku premier Mateusz Morawiecki na specjalnej konferencji prasowej oficjalnie potwierdził nawiązanie współpracy ze szwedzką firmą Northvolt, która ma produkować "zielone" litowo-jonowe baterie na terenach Stoczni Gdańskiej. To duża inwestycja, która najprawdopodobniej zaowocuje setkami nowych miejsc pracy.

Fabryka ma być gotowa już w 2022 roku.Fabryka ma być gotowa już w 2022 roku.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Northvolt
Aleksander Ruciński

Northvolt to szwedzki start-up powołany do życia w 2016 roku przez byłego menedżera Tesli, Petera Carlssona. Plany firmy są wyjątkowo śmiałe. W 2030 roku Szwedzi chcą produkować aż 25 proc. wszystkich baterii litowo-jonowych powstających w Europie. Jak donosi portal money.pl, za projektem stoi kilka dużych inwestorów: m.in. Goldman Sachs, Volkswagen i Daniel Ek, założyciel serwisu Spotify. Łącznie wyłożyli oni aż 3,6 mld dolarów.

Firma Northvolt wybrała Gdańsk na lokalizację nowej fabryki. Zakłady, które mają rozpocząć produkcję już w 2022 roku będą funkcjonować w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. Podczas oficjalnej konferencji prasowej z udziałem Mateusza Morawieckiego i Jarosława Gowina ogłoszono, że inwestycja może dać zatrudnienie 500 osobom, z perspektywą na więcej.

Celem szwedzkiego przedsiębiorstwa jest wytwarzanie ekologicznych litowo-jonowych baterii, które znajdą zastosowanie m.in. w motoryzacji. Zaangażowanie Volkswagena w projekt wydaje się tu nieprzypadkowe. Niewykluczone, że w przyszłości akumulatory z Polski będą montowane w elektrycznych modelach z Wolfsburga.

Koszty całej inwestycji oszacowano na około 200 mln dolarów (750 mln zł). Peter Carlsson podkreślił, że wpływ na decyzję o wyborze Gdańska miała przede wszystkim duża liczba specjalistów dostępnych na lokalnym rynku, dobre połączenia logistyczne i wsparcie ze strony polskiego rządu. Zgodnie z planem wszystko ma być gotowe już za około 2 lata.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie