Szwedzi będą produkować baterie w Gdańsku. Pomysłodawcą jest były menedżer Tesli

Fabryka ma być gotowa już w 2022 roku.
Fabryka ma być gotowa już w 2022 roku.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Northvolt
Aleksander Ruciński

19.02.2021 12:31, aktual.: 13.03.2023 10:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

19 lutego 2021 roku premier Mateusz Morawiecki na specjalnej konferencji prasowej oficjalnie potwierdził nawiązanie współpracy ze szwedzką firmą Northvolt, która ma produkować "zielone" litowo-jonowe baterie na terenach Stoczni Gdańskiej. To duża inwestycja, która najprawdopodobniej zaowocuje setkami nowych miejsc pracy.

Northvolt to szwedzki start-up powołany do życia w 2016 roku przez byłego menedżera Tesli, Petera Carlssona. Plany firmy są wyjątkowo śmiałe. W 2030 roku Szwedzi chcą produkować aż 25 proc. wszystkich baterii litowo-jonowych powstających w Europie. Jak donosi portal money.pl, za projektem stoi kilka dużych inwestorów: m.in. Goldman Sachs, Volkswagen i Daniel Ek, założyciel serwisu Spotify. Łącznie wyłożyli oni aż 3,6 mld dolarów.

Firma Northvolt wybrała Gdańsk na lokalizację nowej fabryki. Zakłady, które mają rozpocząć produkcję już w 2022 roku będą funkcjonować w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. Podczas oficjalnej konferencji prasowej z udziałem Mateusza Morawieckiego i Jarosława Gowina ogłoszono, że inwestycja może dać zatrudnienie 500 osobom, z perspektywą na więcej.

Celem szwedzkiego przedsiębiorstwa jest wytwarzanie ekologicznych litowo-jonowych baterii, które znajdą zastosowanie m.in. w motoryzacji. Zaangażowanie Volkswagena w projekt wydaje się tu nieprzypadkowe. Niewykluczone, że w przyszłości akumulatory z Polski będą montowane w elektrycznych modelach z Wolfsburga.

Koszty całej inwestycji oszacowano na około 200 mln dolarów (750 mln zł). Peter Carlsson podkreślił, że wpływ na decyzję o wyborze Gdańska miała przede wszystkim duża liczba specjalistów dostępnych na lokalnym rynku, dobre połączenia logistyczne i wsparcie ze strony polskiego rządu. Zgodnie z planem wszystko ma być gotowe już za około 2 lata.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (5)
Zobacz także