Największa fabryka akumulatorów do aut elektrycznych będzie w Polsce. Branża rozpędza się w szalonym tempie

Zakłady LG Energy Solutions już w tej chwili są jednym z kluczowych elementów europejskiego łańcucha dostaw akumulatorów dla elektromobilności. Właśnie podjęto decyzję o rozpoczęciu czwartego etapu inwestycji. Po jego zakończeniu Koreańczycy mają zatrudnić na Dolnym Śląsku 10 tys. osób. Tak właśnie rozpoczyna się na świecie nowy etap gigafabryk.

Linia produkcyjna akumulatorów litowo-jonowych do samochodów elektrycznych (fot. Newspress)
Linia produkcyjna akumulatorów litowo-jonowych do samochodów elektrycznych (fot. Newspress)
Mateusz Żuchowski

21.01.2021 | aktual.: 13.03.2023 10:15

O wsparciu czwartego etapu inwestycji LG Energy Solutions (wcześniej LG Chem) w ramach Polskiej Strefy Inwestycji poinformował 21 stycznia "Puls Biznesu". Jak powiedział dziennikowi rzecznik Agencji Rozwoju Przemysłu Miłosz Marczuk, kwota zadeklarowanych nakładów wynosi 302,9 mln euro.

Koreański gigant zobowiązał się również do zatrudnienia co najmniej 500 nowych pracowników do końca 2022 roku. W zamian otrzyma państwowe wsparcie w postaci zwolnień podatkowych. Całkowita kwota inwestycji przekroczy już 3,1 mld euro (14 mld zł), a zatrudnienie sięgnie 10 tys. osób.

Akumulatory spod Wrocławia dla aut elektrycznych z całego świata

Po kolejnym powiększeniu zlokalizowane pod Wrocławiem zakłady mają osiągnąć zdolność produkcyjną akumulatorów o pojemności 100 GWh rocznie. To naprawdę ogromna liczba. By uświadomić sobie skalę, warto zauważyć, że produkcja akumulatorów litowo-jonowych przez wszystkich producentów na całym świecie w 2019 roku wyniosła 180 GWh.

Akumulatory jak sztabki złota: elektromobilność wiąże się z ogromnymi pieniędzmi (fot. Newspress)
Akumulatory jak sztabki złota: elektromobilność wiąże się z ogromnymi pieniędzmi (fot. Newspress)

Zwiększenie planów przez koreański koncern da polskiej fabryce tytuł największego wytwórcy akumulatorów na świecie i to z dużą przewagą nad innymi. Na kolejnych miejscach podium znajdą się zakłady BYD w Qinghai (60 GWh rocznie) i Energy Absolute w Tajlandii (budowa na etapie planowania, 50 GWh rocznie).

Polska fabryka osiągnie wystarczające zdolności produkcyjne, by rocznie wyposażyć w akumulatory ponad milion aut elektrycznych (które obecnie korzystają najczęściej z akumulatorów o pojemności bliskiej 100 kWh), albo blisko 10 mln hybryd plug-in, w których akumulatory nieznaczne przekraczają 10 kWh.

Oznacza to więc, że wrocławskie zakłady będą w stanie zaspokoić około 60 proc. zapotrzebowania całego przemysłu elektromobilności w Europie. Zasięg fabryki będzie jednak o wiele większy, ponieważ wyprodukowane na Dolnym Śląsku akumulatory trafią nie tylko do aut z Grupy Volkswagen czy Jaguara I-Pace, ale również do elektrycznych wersji Forda Mustanga i Transita, które są produkowane odpowiednio w Meksyku i Kansas w USA.

Tytuł największej fabryki akumulatorów świata: rośnie konkurencja

Mimo ogromnej skali działania, zlokalizowane w Polsce zakłady LG Energy Solutions wcale nie muszą utrzymać swojego tytułu długo. Konkurenci atakują dosłownie ze wszystkich stron, poczynając od innych krajów z Europy Wschodniej, które również stały się dogodnym miejscem inwestycji dla światowych gigantów ze względu na dobrą lokalizację i nadal stosunkowo niskie koszty.

Inna koreańska firma - SK Innovation - zbudowała już trzy fabryki na Węgrzech, których łączna zdolność produkcyjna wynosi 7,5 GWh. Silną pozycję w tym sektorze przemysłu chcą jednak osiągnąć również kraje Europy Zachodniej. Niemiecki rząd koordynuje plany budowy do 2030 roku fabryk akumulatorów o łącznej zdolności produkcyjnej ponad 200 GWh, czyli blisko połowy z przewidywanego na ten czas zapotrzebowania na ów komponent.

Europejskie plany są jednak bardzo ostrożne wobec zapowiedzi Elona Muska. Znany z odważnych tez szef Tesli ogłosił w 2020 roku, że do 2030 prowadzona przez niego firma w swoich fabrykach będzie wytwarzać rocznie akumulatory litowo-jonowe o łącznej pojemności 3 tys. GWh.

Nie można zapominać o planach przemysłu chińskiego, który jest niekwestionowanym liderem elektromobilności. Ze 142 gigafabryk akumulatorów do samochodów elektrycznych, w Chinach jest zlokalizowanych aż 109.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (41)