Tam sprawdzą się silniki spalinowe. Wiceprezes Hondy: "Jedna z technologii, którą obecnie badamy"

Postęp w dziedzinie napędów – nie tylko elektrycznych – jest naprawdę szybki. O to, czy w przyszłości znajdzie się jeszcze miejsce dla tradycyjnego silnika spalinowego, zapytałem Toma Gardnera, wiceprezesa Honda Motor Europe.

Tom Gardner prezentował w ostatnich dniach nowości Hondy, w tym nowego CR-VTom Gardner prezentował w ostatnich dniach nowości Hondy, w tym nowego CR-V
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

Specjaliści Hondy mówią, że w kwestii układów napędowych to Europa nadaje tempo. Unia Europejska wyznaczyła cel, według którego po 2035 roku nie będzie można kupić samochodu emitującego dwutlenek węgla. Cel ambitny, ale co najważniejsze w biznesie lubiącym stabilność – jasny.

Najprostszym rozwiązaniem okazał się napęd elektryczny, ale tutaj czekamy na rewolucję w postaci ogniw ze stałym elektrolitem, które mają "zmieścić" więcej energii i nie mieć tak dużych wymagań dot. temperatury. Japończycy pomiędzy słowami stwierdzili, że to kwestia dwóch, może trzech lat.

Honda inwestuje też w rozwiązania wodorowe, jest gotowa sprzedawać swoją technologię napędową, a w centrum rozwojowym w Offenbach generuje własny wodór. Jest to pewien sposób magazynowania energii, poradzono sobie nawet z jego ucieczką ze zbiorników (choć straty dalej są, co przyznali specjaliści).

Jedna z wodorowych hond na stacji w Offenbach
Jedna z wodorowych hond na stacji w Offenbach © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Zanim jednak dojdzie do popularyzacji wodoru (złośliwi pewnie dodadzą: "jeśli w ogóle"), trzeba się zastanowić, co z krajami, które nie mają wystarczająco ładowarek, odpowiedniej jakości sieci energetycznej czy też floty samochodowej, która jest raczej starsza niż młodsza. Oczywiście chodzi o Polskę. Szansą mogą być e-paliwa, o które walczyli Niemcy przy wprowadzaniu nowych przepisów dot. emisji dwutlenku węgla.

– E-paliwa to obecnie bardzo gorący temat – przyznaje Tom Gardner, wiceprezes Honda Motor Europe. – To jedna z technologii, którą obecnie badamy. Musimy poznać przede wszystkim dostępność takich paliw, ich koszt, w jaki sposób będą one dostępne dla klienta – mówi.

Tom Gardner podczas premiery nowych modeli Hondy
Tom Gardner podczas premiery nowych modeli Hondy © Materiały prasowe | Honda

E-paliwa mają zostać uznane za bezemisyjne, bowiem przy ich produkcji wykorzystuje się dwutlenek węgla pozyskany z atmosfery. Przy wykorzystaniu energii i wody można stworzyć benzynę, którą zasili się starsze pojazdy, a tlenek będzie krążył w obiegu zamkniętym. Oczywiście, nie brakuje problemów: sam proces wymaga sporo energii, dlatego np. Porsche wykorzystuje w tym celu wiatr. Nowe silniki będą miały czujniki i nie "odpalą" na tradycyjnej benzynie.

– Na razie bardziej zwracamy uwagę na wykorzystanie e-paliw w motocyklach – zwraca uwagę Gardner. – Tutaj elektryfikacja ma dużo więcej wyzwań, przede wszystkim w "upakowaniu" ogniw. E-paliwa mogą zostać docenione przez klientów, którzy oczekują bardziej tradycyjnych doświadczeń – zauważa.

Honda rozwija też układ hybrydowy oparty na silniku spalinowym, który służy jako generator prądu, napędzając koła dopiero przy wyższych prędkościach, np. na autostradzie. Spalanie jest niezwykle niskie, co potwierdzały moje testy modeli Jazz czy Civic.

– Mamy nieco doświadczenia z silnikami spalinowymi, więc w swojej strategii możemy uwzględnić e-paliwa. Ostatecznie chodzi tylko o dwie rzeczy: dostępność i cenę e-paliwa – podsumowuje Gardner.

Japończycy skupiają się na wielu technologiach sprawdzających się w zależności od rynku. Za sukces odpowiada rzecz prozaiczna: koszty, jakie poniesie kierowca.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy