Jeep Renegade Trailhawk© WP Autokult

Test: Jeep Renegade 4xe - ile dopłacisz za bycie eko?

Mateusz Lubczański

Ponad 10-letnia konstrukcja Jeepa Renegade jest wyposażona w układ hybrydowy typu plug-in, czyli pozwalający na ładowanie z gniazdka. Ma on, przynajmniej teoretycznie, zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w całej gamie. By to jednak zrobił, trzeba go sprzedać. No i tutaj sytuacja robi się skomplikowana.

Warto sobie przypomnieć, że Renegade wszedł na rynek jeszcze przed aferą Dieselgate, która zmieniła motoryzację raz na zawsze. Dziś Jeep Renegade musi nie tylko utrzymać się na rynku ze swoją dojrzałą konstrukcją, ale i mieć na pokładzie hybrydę, która zmniejszy emisję dwutlenku węgla całej gamy, pozwalając np. na sprzedaż bardziej emitującego Wranglera bez narażania się na dodatkowe kary ze strony Unii.

By to zrobić, zmniejszono bak z 48 do 36,5 litra, a uzyskaną przestrzeń przeznaczono na ogniwo wykorzystujące chociażby mangan, przez co ma ono większą gęstość energii od pozostałych "chemii" baterii. Mamy więc 11,4 kWh energii, którą uzupełnimy np. w godzinę i 40 minut na publicznym słupku lub przez noc w domu. Przejedziemy maksymalnie 45 km na jednym ładowaniu, co jest wynikiem raczej niezachwycającym.

Jeep Renegade Trailhawk
Jeep Renegade Trailhawk© WP Autokult

Bagażnika nie zmniejszono i dalej ma 330 litrów, o ile nie będziemy wozić ze sobą kabli do ładowania i jeśli wliczymy np. miejsce na koło. Nie ma się też co łudzić, że odzyskamy sporo energii podczas rekuperacji, bo to dzieje się dopiero po wciśnięciu przycisku na tunelu środkowym i nie jest w żaden sposób stopniowane. Muszę jednak przyznać, że podczas hamowania auto dobrze zdaje sobie sprawę kiedy odzyskiwać energię, a kiedy użyć już klocków i tarcz, przez co pedał daje kontrolę nad całym procesem.

60-konny silnik elektryczny na tylnej osi wystarcza do spokojnego poruszania się po mieście. W wydaniu na rok modelowy 2025 jednostka spalinowa oferowana jest tylko w mocniejszej wersji, generującej 180 KM. Łącznie daje to 240 KM, co w teorii oznaczałoby, że Renegade powinien już nie jeździć, a latać, jednak do setki przyspiesza w rozsądne 7,5 s. Ma na to wpływ waga wynosząca 1770 kg, ale za to komputer zawsze stara się odłożyć nieco prądu na wypadek gwałtownego przyspieszenia. Po wyczerpaniu energii spalanie przedstawia się następująco:

Jeep Renegade 4xe - spalanie

Jeep Renegade 4xe - zużycie paliwa*
Miasto7,6 l/100 km
Droga krajowa6,7 l/100 km
Droga ekspresowa8,4 l/100 km
Autostrada9,1 l/100km
*przy pustej baterii trakcyjnej

Renegade przeszedł oczywiście lifting w ciągu ostatnich 10 lat (zostały dodane m.in. LED-y do jazdy dziennej), ale wnętrze pozostało bez większych zmian. Da się wyczuć, że odstaje nieco od najnowszych projektów – nie ma tu gigantycznych ekranów, czy ładowarki bezprzewodowej, jest za to sporo pokręteł i przycisków. Pozycja za kółkiem, z racji pudełkowatego nadwozia, jest wygodna i wyprostowana. Jazda z wyższymi prędkościami, ponownie z racji pudełkowatego nadwozia, jest męcząca – szumy przy słupkach A dają się we znaki.

Jeep Renegade Trailhawk
Jeep Renegade Trailhawk© WP Autokult

Podczas testu innego egzemplarza Renegade’a, Mariusz Zmysłowski zauważył, że "ta wersja odpowiada na bardzo specyficzne potrzeby i raczej nie będzie częstym widokiem na ulicach." Nie ma co ukrywać: mały (zwłaszcza dziś) zasięg na prądzie, długa obecność na rynku i kosmiczna cena – o czym za chwilę – sprawiają, że ta opinia dalej jest prawdziwa.

Od początku 2025 r. w Unii Europejskiej za nadmierną emisję dwutlenku węgla całej gamy producent będzie musiał zapłacić karę. Rozwiązaniem ma być sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in, które zmniejszą (przynajmniej na papierze) emitowanie gazów cieplarnianych. Ja jednak takich kroków w Jeepie nie widzę.

Jeep Renegade Trailhawk
Jeep Renegade Trailhawk© WP Autokult

Cennik na 2025 r. wskazuje, że najprostsza wersja ze zwykłą hybrydą (bez ładowania z wtyczki) kosztuje od 136 900 do 152 700 zł. Omawiana wersja napędowa to zamknięta kwestia 196 800 zł.

44 tys. zł za większą moc? W tym segmencie to nierozsądna decyzja. 44 tys. zł za napęd bezemisyjny? Nawet jeśli macie prąd za darmo, to taka kwota nie zwróci się w czasie użytkowania tego auta. Zniżek podatkowych u nas na próżno szukać. Jeśli już więc chcecie Renegade’a, bazowa hybryda będzie najrozsądniejszym wyborem.

Polska dalej jest krajem w którym cena czyni cuda. Jeśli więc Stellantis chce, byśmy przesiedli się chociażby do hybryd plug-in, powinien dać jakąś zachętę finansową. 44 tys. zł dopłaty by przez 40 km być "eko"? Nie no, tyle to nie.

Mateusz LubczańskiMateusz Lubczański
Nasza ocena Jeep Renegade 4xe:
7/ 10
Plusy
  • Dalej prezentuje się całkiem nieźle, choć ma już 10 lat na karku
  • Wygodna pozycja za kierownicą
  • Niezłe wykonanie
  • Bagażnik, pomimo układu hybrydowego, wciąż z taką samą pojemnością...
Minusy
  • ...ale za to 35-litrowy bak nie zachęca do wycieczek za miasto
  • 45 kilometrów zasięgu na prądzie nie robi już na nikim wrażenia
  • Charakterystyczna kabina, której projekt i założenia odstają od dzisiejszych standardów
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
  • Jeep Renegade Trailhawk
[1/20] Jeep Renegade TrailhawkŹródło zdjęć: © WP Autokult
Jeep Renegade SUV Plug-In Seria 2/3 1.3 Turbo 4xe PHEV 240KM 177kW od 2020
Rodzaj jednostki napędowejHybryda plug-in
Pojemność silnika spalinowego1332 cm³
Rodzaj paliwaBenzyna
Typ napędu4×4
Skrzynia biegówAutomatyczna, 6-stopniowa
Moc maksymalna systemowa240 KM przy 5750 rpm
Moment maksymalny systemowy270 Nm przy 1850 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h7.1 s
Prędkość maksymalna199 km/h
Pojemność akumulatora trakcyjnego‒/11.4 kWh netto/brutto
Pojemność zbiornika paliwa37 l
Pojemność bagażnika330/1277 l
Zobacz więcej
Źródło artykułu:WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (4)