Test wideo: Mazda MX-30 - niemieccy kierowcy mogą protestować

Silnik Wankla od wielu lat elektryzował fanów Mazdy. Aktualnie, kiedy znajduje się pod maską modelu MX-30, również może elektryzować, ale w nieco inny sposób, o którym opowiem w tym filmie.

Maciej Gomułka

Mazda w czasie ostatnich kilkudziesięciu lat wypuściła na rynek sporą liczbę modeli, które napędzane były jednostką, w której to tłok obracał się wewnątrz cylindra. Silniki tego typu były lekkie, nieduże, proste, wydajne i ciche. Postanowiono ponownie skorzystać z tych zalet, ale tym razem jednostka spalinowa nie ma bezpośredniego połączenia z kołami i stanowi jedynie generator energii elektrycznej.

Mazda MX-30 R-EV
Mazda MX-30 R-EV © WP | Maciej Gomułka

Model MX-30 e-Skyactiv R-EV jest ciekawym uzupełnieniem rozwiązań napędowych stosowanych przez Mazdę. Mimo że jest to hybryda typu plug-in, to jej działanie różni się od układu, jaki mamy np. w modelu CX-60. Koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny o mocy 170 KM. Na pokładzie znajduje się bateria o pojemności niecałych 18 kWh, która pozwoli pokonać nam na prądzie około 70-100 km w zależności od warunków i stylu jazdy. W tym czasie silnik spalinowy nie powinien się uruchamiać za wyjątkiem sytuacji, kiedy wciśniemy gaz do końca i trzeba będzie wytworzyć dodatkowy prąd. Kiedy tego w baterii zacznie brakować, to jednostka spalinowa będzie uruchamiać się częściej, aby zapewniać ładowanie pokrywające aktualne zapotrzebowanie samochodu na energię elektryczną.

Mazda MX-30 R-EV
Mazda MX-30 R-EV © WP | Maciej Gomułka

Czy takie rozwiązanie to recepta na tanią jazdę? Póki mamy możliwość korzystnego ładowania i nie pokonujemy długich dystansów, to może być to bardzo opłacalne, niemniej zużycie benzyny przy rozładowanej baterii w niektórych okolicznościach może mocno podważyć sens zakupu takiej hybrydy. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o tym modelu, zapraszam do oglądania powyższego filmu.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy