Toyota testuje... pociąg na wodór. Czekają go poważne sprawdziany

Toyota promuje rozwiązania wodorowe wszędzie, gdzie się tylko da. Jej najnowszym projektem jest pociąg napędzany tego typu paliwem, który rozpoczął testy na wymagającej trasie w Pirenejach.

FCH2Rail - pociąg na wodór tworzony przez Toyotę i CAFFCH2Rail - pociąg na wodór tworzony przez Toyotę i CAF
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Kamil Niewiński

Jeżeli mielibyśmy wskazać producenta, który wyjątkowo mocno naciska na promocję i wykorzystywanie wodoru w motoryzacji, bez dwóch zdań trzeba wskazać tutaj Toyotę. Japończycy mają w swojej gamie wodorowego sedana Mirai, rozwijają swoje wodorowe ciężarówki, mogą pochwalić się autem wyścigowym na wodór, a także ogniwami, które są w stanie zasilać chociażby… pociągi.

Nie jest to żart. Toyota we współpracy z firmą CAF stworzyła pociąg, który jest zasilany właśnie ogniwami wodorowymi. FCH2Rail oparty na modelu Civia wykorzystuje technologię elektryczno-wodorową. Zużywany wodór magazynowany jest w bateriach, a następnie wygenerowana energia elektryczna może być wykorzystana do napędzania pociągu w miejscach, gdzie może brakować sieci trakcyjnej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wodorowy autobus Toyoty: Sora, podjeżdża sam na przystanek

Taki napęd zdaniem Toyoty mógłby być świetną alternatywą dla silników Diesla, które są obecnie szeroko wykorzystywane. FCH2Rail na swojej demonstracyjnej trasie z Saragossy do Canfranc poradził sobie bardzo dobrze – również na odcinkach, gdzie dalsza jazda była właśnie zależna od technologii wodorowej.

Dalszym krokiem Toyoty i CAF będą testy w innych częściach Hiszpanii, na przykład w Aragonii, Galicji czy w Madrycie. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już w 2024 roku konstrukcja ta będzie mogła być z powodzeniem wykorzystywana do obsługi regularnych przejazdów kolejowych.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie