Volkswagen szykuje fabrykę akumulatorów. Polska na liście kandydatów

Koncern Volkswagena poszukuje lokalizacji na nową fabrykę akumulatorów. Ostateczna decyzja zapadnie w 2022 roku. Wszystko rozstrzygnie się między czterema krajami: Czechami, Słowacją, Węgrami i oczywiście Polską.

Elektryczne auta koncernu potrzebują odpowiedniego zaplecza w postaci własnych akumulatorów
Elektryczne auta koncernu potrzebują odpowiedniego zaplecza w postaci własnych akumulatorów
Źródło zdjęć: © Fot. Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

12.10.2021 | aktual.: 10.03.2023 15:21

Volkswagen ma śmiałe plany dotyczące rozwoju elektromobilności. Przed 2030 rokiem chce zbudować co najmniej 6 fabryk akumulatorów, które osiągną zdolność produkcyjną na poziomie 240 GWh, co ma stanowić odpowiednie zaplecze dla produkowanych elektryków.

Co najmniej jeden z zakładów stanie w Europie Środkowo-Wschodniej. Decyzja w sprawie konkretnej lokalizacji ma zapaść w pierwszej połowie 2022 roku, a start produkcji przewidziano najpóźniej na 2027. Pod uwagę brana jest Polska, jej południowi sąsiedzi oraz Węgry.

"Podejmując decyzję dotyczącą lokalizacji, musimy wziąć pod uwagę warunki panujące w danym kraju, środowisko ekonomiczne, podejście do elektromobilności oraz ewentualne dotacje" - mówią przedstawiciele Volkswagena cytowani przez agencję Reuters.

W poniedziałek 11 października 2021 roku szef grupy Volkswagena Herbert Diess wraz z dyrektorem technicznym Thomasem Schmallem odwiedzili Czechy, gdzie rozmawiali z przedstawicielami marki o ewentualnych możliwościach i omawiali strategię dotyczącą rozwoju elektromobilności w kraju.

Dyrektor generalny Škody, Thomas Schaefer, widzi w Czechach idealną lokalizację dla "co najmniej jednej" fabryki akumulatorów. Kraj nad Wełtawą z uwagi na silne, biznesowe powiązania z Volkswagenem wydaje się być faworytem w wyścigu o nowy zakład. Dopóki jednak decyzja nie zapadła, w rywalizacji wciąż uczestniczą jeszcze Słowacja, Węgry i Polska.

Tu warto wspomnieć, że jesteśmy obecnie największym producentem akumulatorów litowo-jonowych w Europie. To głównie zasługa firmy LG Energy Solution, która produkuje ogniwa (i całe zestawy) do aut elektrycznych i ma swoje zakłady w Kobierzycach pod Wrocławiem. W Trójmieście powstaje natomiast nowa fabryka Northvolt, gdzie będą wytwarzane akumulatory do elektrycznych modeli Volvo.

Obecność takich gigantów świadczy o tym, że Polska jest atrakcyjną lokalizacją dla producentów akumulatorów. Niewykluczone więc, że przyciągnie również Volkswagena. Na ostateczną decyzję musimy jednak poczekać co najmniej kilka miesięcy.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (28)