Volvo Elbil. To Szwedzi mieli pierwszego e-smarta

Volvo zdecydowanie przestawia się na elektryczne napędy. Eksperymenty z elektrykami sięgają 1976 roku, choć nie jest to część historii, którą szczególnie chwali się marka.

Volvo ElbilVolvo Elbil
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Volvo
Mateusz Lubczański

Volvo rozpoczęło prace nad elektrycznym napędem na początku lat 70. XX wieku, a już w 1976 roku mogło pochwalić się dwoma pojazdami. Dwuosobowe auto miało służyć w poczcie (pozwalało podjechać pod samą skrzynkę pocztową), a czteroosobowy elektryk (na zdjęciach) miał szersze zastosowania.

Autko przy długości 2,68 m (niektóre źródła twierdzą, że było 2,2 m) było krótsze niż elektryczny smart. Kluczem miała być ochrona środowiska, a nie bezpieczeństwo, więc udało się utrzymać niską – jak na ówczesne technologie – wagę 1100 kg.

Elbil, czyli po prostu "samochód elektryczny", miał kółka mniejsze niż pierwsze mini i klamki z cywilnych modeli Volvo. Same akumulatory kwasowo-ołowiowe ważyły około 300 kg i wymagały ładowania przez 10 godzin. Prototyp mógł osiągnąć nawet 70 km/h, ale inżynierowie zalecali utrzymanie prędkości około 50 km/h. Zasięg to minimum 50 km, maksymalnie 100 km (ponownie, w zależności od źródeł w samym Volvo).

Volvo powróciło do tematu samochodów elektrycznych wraz z premierą XC40 Recharge. Marka chce sprzedawać wyłącznie pojazdy elektryczne już w 2030 roku.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥