Volvo łagodzi strategię. Nie tylko pełna elektryfikacja

Jeszcze niedawno przedstawiciele Volvo zarzekali się, że nie sprzedadzą ani jednego auta spalinowego po 2030 roku. Wszystko jednak wskazuje, że Szwedzi będą musieli złagodzić swoją strategię.

Volvo EX30Volvo EX30
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Aleksander Ruciński

Jeśli chodzi o elektryfikację, Volvo od początku mówiło zdecydowanym głosem. Celem marki, ogłoszonym już kilka lat temu było całkowite przejście na auta zasilane prądem nie później niż w 2030 roku.

Dyrektor ds. handlowych Volvo Bjorn Annwall, potwierdził strategię w zeszłorocznym wywiadzie udzielonym serwisowi "Automotive News Europe". Zdecydowanie podkreślił kierunek stwierdzając, że "nie ma żadnych jeśli, żadnych ale". Cóż, wygląda na to, że "jeśli" i "ale" nadeszły szybciej niż przewidywano.

Przybrały postać zauważalnych spadków sprzedaży na kluczowych rynkach, takich jak Chiny i USA. Straty skłaniają Volvo do ponownego przemyślenia strategii, czego wyrazem są słowa szefa marki, Jima Rowana, wypowiedziane podczas kwartalnego podcastu dla inwestorów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volvo XC40 P8 Recharge: pierwszy test pierwszego elektryka Szwedów

Rowan stwierdził, że jest "wielkim zwolennikiem napędu elektrycznego", który nazwał lepszą technologią niż silnik spalinowy. Przyznał jednak, że "potrzeba czasu, by połączyć różne części świata w pełnej elektryfikacji" i pozytywnie wypowiedział się o hybrydach - "tworzą solidny pomost dla klientów, którzy nie są gotowi na przejście na pełną elektryfikację.(...) Pozostają bardzo popularne, więc będziemy nadal inwestować w tę ofertę."

Chcą tego nie tylko klienci, ale i dealerzy, którzy twierdzą, że nie przetrwają bez napędu spalinowego. Placówki Volvo w USA chcą sprzedawać hybrydy znacznie dłużej niż do końca dekady. "Będziemy musieli, albo zginiemy" — mówi anonimowy dealer w rozmowie z "Automotive News Europe".

"Nie ma znaczenia, ile [pojazdów elektrycznych] chce wyprodukować branża" — powiedział inny dealer. "Nie można narzucić pojazdów elektrycznych rynkowi, który ich nie chce".

W okresie od stycznia do czerwca 2024 roku sprzedaż elektrycznych modeli XC40 i C40 spadła w USA aż o 74 proc. W odpowiedzi Volvo zmniejszyło podaż aut na prąd, wysyłając do dealerów więcej hybryd. Czas pokaże, czy podobnie będzie w przyszłych miesiącach.

Wybrane dla Ciebie
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie