W USA auta elektryczne sprzedają się lepiej niż samochody z manualną skrzynią biegów

Według raportów JD Power amerykańscy klienci coraz chętniej sięgają po pojazdy z napędem elektrycznym. Do tego stopnia, że w trzecim kwartale 2019 roku elektryki wyprzedziły pod względem sprzedaży w USA auta z manualną skrzynią biegów.

Manualna skrzynia w USA jest zdecydowaną rzadkością.Manualna skrzynia w USA jest zdecydowaną rzadkością.
Źródło zdjęć: © mat.prasowe
Aleksander Ruciński

Nie oszukujmy się, nie jest to wielki wyczyn. Manualne przekładnie nie są zbyt popularne za Oceanem. Uwielbienie Amerykanów do automatycznych skrzyń biegów jest tak ogromne, że "manual"nierzadko wymienia się tam w żartach jako najlepsze zabezpieczenie antykradzieżowe. Wyniki sprzedaży zdają się to potwierdzać - obecnie auta ze skrzynią manualną stanowią zaledwie 1,1 procent nowo kupowanych pojazdów.

Nic więc dziwnego, że większość kierowców z USA nigdy nie miała do czynienia z tym typem przekładni. Jest ona tak mało popularna, że ustępuje w statystykach nawet pojazdom elektrycznym, do niedawna uznawanym za dość niszowe. W trzecim kwartale 2019 roku na tamtejszym rynku pojazdy zasilane prądem stanowiły 1,9 procent sprzedaży.

Chć oba wyniki nie są imponujące, to pokazują, że zarówno skrzynie manualne, jak i samochody elektryczne to raczej margines rynku. Jednak fakt, że że elektryki wyprzedziły klasyczne pojazdy z drążkiem zmiany biegów, jest bez wątpienia znakiem czasów. Jesteśmy pewni, że w kolejnych latach ta tendencja będzie się zwiększać. Z każdym rokiem bowiem oferta pojazdów elektrycznych sukcesywnie się poszerza, podobnie jak liczba przekonanych do nich klientów.

W Europie jeszcze długo nie dojdzie do podobnej sytuacji. Nie dlatego, że nie lubimy aut elektrycznych, lecz głównie z powodu przyzwyczajenia do manualnej zmiany biegów. I choć zarówno automaty, jak i pojazdy zasilane prądem zyskują u nas na popularności, zależności takiej jak USA nie uświadczymy raczej jeszcze przez kilkadziesiąt lat.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne