Więcej niż samochody. Volkswagen kompleksowo rozwija elektromobilność w Polsce

Chętni klienci mogą zasilać swoje auta całkowicie czystą energią z farm wiatrowych
Chętni klienci mogą zasilać swoje auta całkowicie czystą energią z farm wiatrowych
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Aleksander Ruciński

26.10.2021 13:33, aktual.: 10.03.2023 15:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rozwój elektromobilności jest obecnie nadrzędnym celem grupy VW. Koncern nie skupia się jednak wyłącznie na pojazdach, ale również na związanej z nimi infrastrukturze. Wszystko po to, by docelowo stać się przedsiębiorstwem neutralnym pod względem emisji CO2.

Nie oszukujmy się – elektromobilność w Polsce dopiero raczkuje. Pod koniec września 2021 roku nad Wisłą zarejestrowane były 31 633 samochody z wtyczką, z czego tylko 15 255 aut to pełnoprawne elektryki. Resztę stanowią hybrydy plug-in. Warto jednak zauważyć, że aż 12 897 sztuk spośród wspomnianych 31 633 wyjechało na drogi tylko w pierwszych 9 miesiącach 2021 roku.

Sprzedaż to dopiero początek

Na tle popularności pojazdów spalinowych wyniki wciąż nie są przesadnie optymistyczne, ale dynamiczny wzrost zainteresowania elektrykami nad Wisłą staje się faktem, który trudno bagatelizować. To wyzwanie nie tylko dla organów odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury, ale i producentów, którzy — chcąc odpowiedzieć na potrzeby klientów i napędzić elektromobilność — muszą wyjść poza ramy produkcji i sprzedaży. Nie tylko w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Francji, ale i w Polsce.

Przykładem jest Volkswagen, który — oprócz stale rozwijanej gamy samochodów — oferuje również poboczne produkty ułatwiające korzystanie z pojazdów elektrycznych. Począwszy od domowych wallboxów, poprzez czystą energię z farm wiatrowych, a skończywszy na sieci szybkich ładowarek rozbudowywanej wspólnie z Ionity.

Klienci chcą czystej energii

Przedstawiciele koncernu twierdzą, że aż 61 proc. badanych klientów wymienia chęć ochrony środowiska jako najczęstszy powód zakupu elektryka. Stąd rozwiązania mające zagwarantować bezemisyjną eksploatację z wykorzystaniem wyłącznie zielonej energii. Polscy użytkownicy hybryd plug-in i elektryków koncernu VW mogą skorzystać ze specjalnej oferty spółki Polenergia.

To dostawca prądu pochodzącego z odnawialnych źródeł energii, głównie elektrowni wiatrowych, który na życzenie, na promocyjnych warunkach, dostarczy prąd nie tylko do ładowania samochodu, ale i zasilenia całego gospodarstwa domowego klienta. Co warte odnotowania, ta sama, zielona energia z wiatraków, napędza również polskie zakłady produkcyjne Grupy Volkswagen, placówki Volkswagen Group Polska (VGP) i wykorzystywane tam ładowarki.

Przy siedzibie VGP stanęło aż 50 ładowarek przeznaczonych dla pracowników firmy. Przydadzą się, gdyż na mocy niedawnych decyzji, cała kadra zarządzająca będzie poruszać się tylko samochodami w pełni elektrycznymi lub hybrydami typu plug-in.

Ładowanie e-trona GT od 20 do 80 proc. dzięki szybkim urządzeniom IONITY trwa niecałe 23 minuty
Ładowanie e-trona GT od 20 do 80 proc. dzięki szybkim urządzeniom IONITY trwa niecałe 23 minuty© fot. Aleksander Ruciński

W końcu szybkie ładowarki

Najważniejszym celem jest jednak rozwój powszechnie dostępnej sieci ładowania. 15 października 2021 roku do użytku oddano pierwszą w Polsce stację szybkiego ładowania IONITY o mocy do 350 kW przy MOP Olsze na autostradzie A1. Niebawem dołączą do niej kolejne. Co ważne, ładowarki IONITY są zasilane wyłącznie energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

VGP w najbliższych tygodniach udostępni także ładowarki Porsche Turbo Charger o mocy 320 kW, zlokalizowane przy salonach Porsche w Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Łodzi i Warszawie. Wciąż rozwijana jest też sieć Porsche Destination Charging, która liczy około 100 punktów przy hotelach i restauracjach w całej Polsce. Warto odnotować, że właściciele Porsche mogą korzystać z tych urządzeń za darmo.

Fakt, że Volkswagen skupia się nie tylko na rozbudowie infrastruktury, ale i jej zeroemisyjności jest wynikiem zobowiązania się do realizacji celów zawartych w Porozumieniu Paryskim. Koncern chce bowiem do 2050 roku stać się całkowicie neutralnym przedsiębiorstwem pod kątem emisji CO2.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)