Wietnamski fenomen z ogromnymi stratami. Chwilowe problemy czy pękająca bańka?

VinFast w ostatnich miesiącach zasłynął przede wszystkim z ogromnych wzrostów wartości dzięki wejściu na giełdę, trochę mniej zaś z produkcji aut. Nowy raport finansowy wcale nie brzmi dla Wietnamczyków optymistycznie.

A Vinfast VF9 electric vehicle on the opening day of the Geneva International Motor Show Qatar 2023, in Doha, Qatar, on Friday, Oct. 6, 2023. Geneva's auto show is abandoning its namesake location in Switzerland and instead will be held in Doha, switching its traditionally chilly venue in alpine Europe to the balmy Middle East. Photographer: Christopher Pike/Bloomberg via Getty ImagesVinfast VF9
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

VinFast to marka założona w 2017 r., która swoje pierwsze samochody zaczęła produkować rok później. To jeden z projektów Pham Nhat Vuonga, najbogatszego Wietnamczyka. Do tej pory VinFast działał w Wietnamie, a jeżeli już próbował przebić się na zagraniczne rynki, robił to raczej w swoim rejonie Azji Południowo-Wschodniej. Od jakiegoś czasu jednak planuje on swoją ekspansję.

Najgłośniej o wietnamskim producencie zaczęło się robić w sierpniu 2023 r., kiedy to VinFast zadebiutował na Wall Street. Wtedy też wartość całej spółki wystrzeliła wręcz w górę i urosła do astronomicznych rozmiarów 160 mld dol. Tym samym koncern ten stał się trzecim największym pod kątem wyceny producentem samochodów na świecie. I to pomimo faktu, że celem na 2023 r. jest wyprodukowanie zaledwie 50 tys. egzemplarzy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Bezzębny rekin" u wybrzeży Wietnamu. Rybak pokazał tajemniczą bestię

Nowy raport finansowy opisuje statystyki wygenerowane za drugi kwartał 2023 r. Tak, za drugi — mimo że właśnie skończył się trzeci. Raport ten prezentuje się jednak, mówiąc dość delikatnie, wyjątkowo miernie. Jak podaje Bloomberg, VinFast może "pochwalić się" kwartalną stratą na poziomie… 527 mln dol. Jak przekazują źródła, ekspansja poza terytorium Wietnamu idzie firmie jak krew z nosa. 

Sprzedaż samochodów wzrosła co prawda o aż 400 proc., lecz nadal było to zaledwie 9500 egzemplarzy. Z 19 tys. aut wyprodukowanych do tej pory przez VinFast, aż 7 tys. trafiło do korporacji taksówkarskich GSM Green i Smart Mobility Joint Stock. Co nie powinno przesadnie dziwić, obie należą do Pham Nhat Vuonga.

W wyniku publikacji nowych wyników sprzedażowych, w jeden dzień wartość akcji VinFastu na giełdzie spadła o 9,3 proc. Nie jest to oczywiście jeszcze powód do bicia na alarm, lecz o wiele bardziej martwić mogą informacje nie o stracie, a o problemach z wyjściem poza wietnamski rynek. Sztuczne pompowanie sprzedaży może nie być najbardziej optymalnym sposobem na zwiększenie popularności.

Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇