Zamiast włókna węglowego len? Alpine testuje innowacyjne rozwiązanie
Alpine testuje obecnie wiele unikalnych rozwiązań, które potencjalnie mogą w przyszłości pojawić się w samochodach marki. Nowym, wyjątkowo oryginalnym pomysłem jest zastąpienie włókna węglowego tkaniną z lnu.
27.07.2023 | aktual.: 28.07.2023 14:27
Alpine z roku na rok ugruntowuje swoją pozycję na rynku, a Francuzi robią co w ich mocy, by w swoim nowym wydaniu, po wskrzeszeniu marki w 2017 r., wyróżniać się na rynku. Aktualnie w gamie modelowej producenta znajduje się model A110, który z biegiem czasu sprzedaje się coraz lepiej. W planach są już jednak debiuty kolejnych samochodów, a także przejście na tworzenie w pełni elektrycznych aut.
Na ten moment samo A110 ma swoją odmianę zasilaną prądem - E-ternité. Elektryczny prototyp jest nazywany przez markę "prawdziwym laboratorium na kołach". Ma on bowiem być polem doświadczalnym dla inżynierów francuskiej marki. Idealnie pokazuje to nowy pomysł, który został w przypadku A110 E-ternité wdrożony i co tu dużo mówić - jest naprawdę zaskakujący.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kto bowiem spodziewałby się, że włókno węglowe można zastąpić lnianą tkaniną? Z lnu wykonana jest okładzina maski, dachu, tylnego okna czy siedzeń. Sam surowiec pozyskiwany jest ze spółdzielni Terre de Lin, która znajduje się niedaleko siedziby Alpine w Dieppe i odpowiada za aż 15 proc. światowej produkcji lnu. Ten zaś stanowi 80. proc całego tworzywa - resztę składu uzupełnia specjalna żywica.
Dlaczego akurat len? Jest to materiał w pełni naturalny, cechuje się znakomitymi właściwościami akustycznymi, jest wytrzymały, ale przede wszystkim waży naprawdę niewiele. W tym momencie bowiem Alpine A110 E-ternité może pochwalić się masą na poziomie 1378 kg. Jest to co prawda 258 kg więcej niż w przypadku spalinowego A110, lecz w porównaniu z potencjalnymi rynkowymi rywalami jest to niezwykle mała waga.
Czy rzeczywiście zobaczymy lniane elementy wykorzystywane w produkowanych masowo samochodach Alpine? Sama marka mówi, że na takie gdybania jeszcze za wcześnie, lecz pierwsze testy są obiecujące.
Warto dodać, że wykorzystanie lnu w autach nie jest całkowicie nowym odkryciem. Już w 2019 roku BMW wykorzystywało tkaninę lnianą w swoim bolidzie Formuły E. Dokładniej rzecz ujmując, Niemcy wykorzystali len w kanale chłodzącym, co zwiększyło jego odporność na uderzenia i poprawiło absorpcję drgań.
Co więcej, w tym samym roku na bardzo podobny pomysł wpadło Porsche, wykorzystując w swoim 718 Caymanie GT4 Clubsporcie panele nadwozia stworzone z pomocą włókien lnianych i konopnych. Nikt jednak nie użył jeszcze takiej tkaniny w samochodach przeznaczonych na drogi publiczne i w tym kontekście można mówić o pionierstwie Alpine.