Zamiast włókna węglowego len? Alpine testuje innowacyjne rozwiązanie

Alpine testuje obecnie wiele unikalnych rozwiązań, które potencjalnie mogą w przyszłości pojawić się w samochodach marki. Nowym, wyjątkowo oryginalnym pomysłem jest zastąpienie włókna węglowego tkaniną z lnu.

Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowegoElektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Alpine
Kamil Niewiński
4

Alpine z roku na rok ugruntowuje swoją pozycję na rynku, a Francuzi robią co w ich mocy, by w swoim nowym wydaniu, po wskrzeszeniu marki w 2017 r., wyróżniać się na rynku. Aktualnie w gamie modelowej producenta znajduje się model A110, który z biegiem czasu sprzedaje się coraz lepiej. W planach są już jednak debiuty kolejnych samochodów, a także przejście na tworzenie w pełni elektrycznych aut.

Na ten moment samo A110 ma swoją odmianę zasilaną prądem - E-ternité. Elektryczny prototyp jest nazywany przez markę "prawdziwym laboratorium na kołach". Ma on bowiem być polem doświadczalnym dla inżynierów francuskiej marki. Idealnie pokazuje to nowy pomysł, który został w przypadku A110 E-ternité wdrożony i co tu dużo mówić - jest naprawdę zaskakujący.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche, Toyota, Alpine - tor ukazał prawdę. Nie wszystko poszło jak chcieliśmy.

Kto bowiem spodziewałby się, że włókno węglowe można zastąpić lnianą tkaniną? Z lnu wykonana jest okładzina maski, dachu, tylnego okna czy siedzeń. Sam surowiec pozyskiwany jest ze spółdzielni Terre de Lin, która znajduje się niedaleko siedziby Alpine w Dieppe i odpowiada za aż 15 proc. światowej produkcji lnu. Ten zaś stanowi 80. proc całego tworzywa - resztę składu uzupełnia specjalna żywica.

  • Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
  • Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
  • Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
  • Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
[1/4] Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Alpine

Dlaczego akurat len? Jest to materiał w pełni naturalny, cechuje się znakomitymi właściwościami akustycznymi, jest wytrzymały, ale przede wszystkim waży naprawdę niewiele. W tym momencie bowiem Alpine A110 E-ternité może pochwalić się masą na poziomie 1378 kg. Jest to co prawda 258 kg więcej niż w przypadku spalinowego A110, lecz w porównaniu z potencjalnymi rynkowymi rywalami jest to niezwykle mała waga.

Czy rzeczywiście zobaczymy lniane elementy wykorzystywane w produkowanych masowo samochodach Alpine? Sama marka mówi, że na takie gdybania jeszcze za wcześnie, lecz pierwsze testy są obiecujące.

Warto dodać, że wykorzystanie lnu w autach nie jest całkowicie nowym odkryciem. Już w 2019 roku BMW wykorzystywało tkaninę lnianą w swoim bolidzie Formuły E. Dokładniej rzecz ujmując, Niemcy wykorzystali len w kanale chłodzącym, co zwiększyło jego odporność na uderzenia i poprawiło absorpcję drgań.

Co więcej, w tym samym roku na bardzo podobny pomysł wpadło Porsche, wykorzystując w swoim 718 Caymanie GT4 Clubsporcie panele nadwozia stworzone z pomocą włókien lnianych i konopnych. Nikt jednak nie użył jeszcze takiej tkaniny w samochodach przeznaczonych na drogi publiczne i w tym kontekście można mówić o pionierstwie Alpine.

Wybrane dla Ciebie

Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców