Zamiast włókna węglowego len? Alpine testuje innowacyjne rozwiązanie

Alpine testuje obecnie wiele unikalnych rozwiązań, które potencjalnie mogą w przyszłości pojawić się w samochodach marki. Nowym, wyjątkowo oryginalnym pomysłem jest zastąpienie włókna węglowego tkaniną z lnu.

Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowegoElektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Alpine
Kamil Niewiński

Alpine z roku na rok ugruntowuje swoją pozycję na rynku, a Francuzi robią co w ich mocy, by w swoim nowym wydaniu, po wskrzeszeniu marki w 2017 r., wyróżniać się na rynku. Aktualnie w gamie modelowej producenta znajduje się model A110, który z biegiem czasu sprzedaje się coraz lepiej. W planach są już jednak debiuty kolejnych samochodów, a także przejście na tworzenie w pełni elektrycznych aut.

Na ten moment samo A110 ma swoją odmianę zasilaną prądem - E-ternité. Elektryczny prototyp jest nazywany przez markę "prawdziwym laboratorium na kołach". Ma on bowiem być polem doświadczalnym dla inżynierów francuskiej marki. Idealnie pokazuje to nowy pomysł, który został w przypadku A110 E-ternité wdrożony i co tu dużo mówić - jest naprawdę zaskakujący.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche, Toyota, Alpine - tor ukazał prawdę. Nie wszystko poszło jak chcieliśmy.

Kto bowiem spodziewałby się, że włókno węglowe można zastąpić lnianą tkaniną? Z lnu wykonana jest okładzina maski, dachu, tylnego okna czy siedzeń. Sam surowiec pozyskiwany jest ze spółdzielni Terre de Lin, która znajduje się niedaleko siedziby Alpine w Dieppe i odpowiada za aż 15 proc. światowej produkcji lnu. Ten zaś stanowi 80. proc całego tworzywa - resztę składu uzupełnia specjalna żywica.

  • Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
  • Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
  • Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
  • Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego
[1/4] Elektryczny prototyp Alpine A110 wykorzystuje tkaninę lnianą zamiast włókna węglowego Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Alpine

Dlaczego akurat len? Jest to materiał w pełni naturalny, cechuje się znakomitymi właściwościami akustycznymi, jest wytrzymały, ale przede wszystkim waży naprawdę niewiele. W tym momencie bowiem Alpine A110 E-ternité może pochwalić się masą na poziomie 1378 kg. Jest to co prawda 258 kg więcej niż w przypadku spalinowego A110, lecz w porównaniu z potencjalnymi rynkowymi rywalami jest to niezwykle mała waga.

Czy rzeczywiście zobaczymy lniane elementy wykorzystywane w produkowanych masowo samochodach Alpine? Sama marka mówi, że na takie gdybania jeszcze za wcześnie, lecz pierwsze testy są obiecujące.

Warto dodać, że wykorzystanie lnu w autach nie jest całkowicie nowym odkryciem. Już w 2019 roku BMW wykorzystywało tkaninę lnianą w swoim bolidzie Formuły E. Dokładniej rzecz ujmując, Niemcy wykorzystali len w kanale chłodzącym, co zwiększyło jego odporność na uderzenia i poprawiło absorpcję drgań.

Co więcej, w tym samym roku na bardzo podobny pomysł wpadło Porsche, wykorzystując w swoim 718 Caymanie GT4 Clubsporcie panele nadwozia stworzone z pomocą włókien lnianych i konopnych. Nikt jednak nie użył jeszcze takiej tkaniny w samochodach przeznaczonych na drogi publiczne i w tym kontekście można mówić o pionierstwie Alpine.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy