ABB: technologia kluczem do rozwoju elektromobilności

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Zmian Klimatu (KOZK) zainicjowało kampanię elektromobilni.pl, której celem jest wzrost świadomości społecznej w zakresie zeroemisyjnych technologii w transporcie.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Źródło zdjęć: © Materiał prasowy
Autokult Elektromobilność

Centralnym elementem kampanii jest serwis elektromobilni.pl, stanowiący obszerną bazę wiedzy na temat elektromobilności oraz oferujący nowoczesne i interaktywne kalkulatory i porównywarki, uławiające zakup i użytkowanie samochodów elektrycznych, w tym m.in. mapę stacji ładowania, katalog EV, porównywarkę taryfową i całkowitych kosztów eksploatacji, kalkulatory kosztów podróży, ładowania czy emisji CO2. Uruchomiono także pierwszy w Polsce klub posiadaczy i użytkowników EV, który oferuje zniżki na usługi ładowania w największej sieci w Polsce, jak również program Elektromobilna Polska, skierowany do miast, miejsc, instytucji i firm przyjaznych elektromobilności.

Jednym z partnerów strategicznych projektu zostało ABB. Krzysztof Żurek, dyrektor marketingu produktowego, biznes Elektryfikacji ABB w Polsce, opowiedział nam m.in. o zaangażowaniu ABB w rozbudowę infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, Centrum Technologicznym firmy w Krakowie czy największych barierach rozwoju elektromobilności w Polsce. Zapraszamy do lektury.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Materiał prasowy

Dlaczego ABB zdecydowało się zaangażować w ogólnopolską kampanię edukacyjną elektromobilni.pl?

Krzysztof Żurek, dyrektor marketingu produktowego, biznes Elektryfikacji ABB w Polsce: Od dekady jesteśmy wiodącym graczem na rynku elektromobilności. W 2010 roku uruchomiliśmy pierwszą w Europie komercyjną stację do ładowania EV. Opracowaliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań w zakresie inteligentnego transportu, np. jako pierwsi przedstawiliśmy stację szybkiego ładowania typu CCS, byliśmy też pionierem jeśli chodzi o ładowarki autobusowe. Do dziś sprzedaliśmy ponad 17 tys. szybkich ładowarek prądu stałego w 80 krajach świata. Posiadamy więc wiedzę i doświadczenie, które wręcz obligują nas do angażowania się w kampanię, w której główną rolę odgrywa edukacja. Zdajemy sobie sprawę, że przykład idzie z góry. Dlatego nowa strategia zrównoważonego rozwoju ABB zakłada, że do 2030 roku staniemy się firmą neutralną węglowo. Bardzo ważna w osiągnięciu tego celu będzie elektromobilność.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Materiał prasowy

Czy edukacja jest ważnym elementem prowadzenia biznesu ABB? Jeśli tak, to dlaczego?

Wyróżniłbym tu dwie kwestie. Pierwszą jest informowanie rynku o nowych sposobach na radzenie sobie z pojawiającymi się wyzwaniami lub na poprawę konkurencyjności. Czy idea przemysłu 4.0 przyjęłaby się, gdyby dostawcy rozwiązań wyłącznie czekali na nowe zapotrzebowanie i sygnał z rynku? Na przykład w ramach platformy ABB Ability rozwijamy cyfrowe usługi, które dają nieznane wcześniej możliwości jeśli chodzi np. o zarządzanie energią, monitorowanie sieci, zwiększanie bezpieczeństwa. Jednak potencjalni odbiorcy nie muszą zdawać sobie z tego sprawy. W tym kontekście „edukowanie” rynku rzeczywiście jest ważnym elementem prowadzenia biznesu. Drugim aspektem jest edukacja sama w sobie. Z naszej perspektywy jest to m.in. współpraca ze środowiskiem naukowym, która daje korzyści obu stronom. Inwestujemy w bazę dydaktyczno-naukową polskich uczelni, prowadzimy staże i praktyki, wspólnie z pracownikami uczelni realizujemy projekty badawcze. Na Politechnice Gdańskiej i Politechnice Wrocławskiej współtworzyliśmy laboratoria. Na AGH uruchomiliśmy Laboratorium Nowych Technologii w Elektroenergetyce. Niedawno we współpracy z Politechniką Krakowską otworzyliśmy Centrum Materiałów Funkcjonalnych i Zaawansowanych Procesów Wytwarzania, w którym będziemy pracować nad nowymi materiałami inteligentnymi. W ten sposób uczelnie uzyskują dostęp do najnowszych technologii, kadra i studenci zdobywają unikalne kompetencje, a my możemy nawiązywać kontakt z talentami – osobami, które patrzą na świat podobnie jak my.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Materiał prasowy

ABB to jedna z najbardziej innowacyjnych firm w sektorze e-mobility. W jaki sposób rozwój nisko- i zeroemisyjnych technologii w transporcie wpłynął na rozwój biznesu ABB w Polsce?

Na pewno długoterminowe perspektywy dla tego typu technologii miały wpływ na to, że w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie powstała jednostka odpowiedzialna za rozwój technologii elektromobilności. Obecnie, co warto podkreślić, polscy naukowcy tworzą zespół R&D m.in. w obszarze stacji ładowania dla pojazdów ciężkich, tj. autobusów i samochodów ciężarowych. Dodatkowo pracują nad modelem ładowarki, która będzie wykorzystywana przez zespoły Formuły E. I mają za sobą już wiele prestiżowych wdrożeń, m.in. dla operatorów transportu publicznego w Hamburgu, Oslo, Trondheim, w Ameryce Północnej i Południowej. Dostrzegamy ogromny potencjał nisko- i zeroemisyjnych technologii w transporcie. Fakt, że sami je tworzymy i rozwijamy, dodatkowo „nadbudowując” te technologie usługami cyfrowymi, pomaga nam również w prowadzeniu biznesu na polskim rynku. W Polsce dostarczamy ładowarki m.in. do PKN Orlen oraz Grupy Schwarz.

Jakiego typu ładowarki dla pojazdów elektrycznych będą produkowane w nowej, budowanej we Włoszech fabryce ABB?

Planowana jest tam produkcja całego portfolio stacji do ładowania EV w technologii prądu stałego, zarówno w zakresie ładowania w domu, jak i w miejscach publicznych, łącznie z infrastrukturą dla transportu publicznego.

Czy można spodziewać się podobnych inwestycji ABB w Polsce?

Nie jestem dziś w stanie odpowiedzieć na to pytanie.

Elektromobilni.pl - spot reklamowy

Jakie są dziś największe bariery rozwoju elektromobilności z perspektywy ABB i jakie szanse na rozwój tego rynku widzą Państwo w najbliższej przyszłości?

Jeśli chodzi o bariery, to jak pokazuje najnowszy Barometr Nowej Mobilności, dużym wyzwaniem jest świadomość technologii elektromobilności, a w zasadzie jej brak, oraz niewystarczająca wiedza potencjalnych użytkowników EV na temat rynku – stąd też nasze zaangażowanie w kampanię elektromobilni.pl. Barierą jest również ciągły brak odpowiedniego wsparcia finansowego dla kupujących pojazdy elektryczne. Wciąż też nie wiemy, jaka będzie skala spowolnienia gospodarczego i czy w wyniku tego spowolnienia inwestycje w infrastrukturę zostaną przesunięte w czasie.

Elektromobilni.pl - Korzyści dla środowiska

A co do szans na rozwój, wiążę duże nadzieje z dynamicznym rozwojem technologii. Weźmy dla przykładu baterie. W ciągu dekady ich koszt spadł o 90%. Technologia będzie coraz tańsza i wydajniejsza, co przełoży się na większą użyteczność i niższy koszt samochodu. Bardzo ważną rolę do odegrania mają tu nie tylko dostawcy infrastruktury, ale i koncerny motoryzacyjne. Rozwój technologii to czynnik o największym potencjale. Szansą jest oczywiście stosowna legislacja z przemyślanym systemem dopłat. Myślę, że pozytywny wpływ na rynek będą mieć też nowe formy użytkowania pojazdów, jak coraz powszechniejszy carsharing, i nowe podejście do własności – tzn. czy samochód elektryczny nie stanie się z punktu widzenia właściciela inwestycją, na której można zarabiać, tak jak zarabia się np. na wynajmowaniu mieszkania.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Matreiał prasowy
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek