Aston Martin stawia na samochody elektryczne. Połączył siły z nową marką

Aston Martin nawiązał współpracę z Lucid Group Inc. w zakresie technologii pojazdów elektrycznych, łącząc tym samym legendarnego brytyjskiego producenta samochodów i nowicjusza w branży motoryzacyjnej.

The front badge on an Aston Martin DBX sport utility vehicle (SUV) at the Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc factory in St Athan, UK, on Thursday, March 23, 2023. Aston surged after the loss-making manufacturer said itll boost deliveries of lucrative models like the £190,000 ($229,349) DBX707 sport utility vehicle. Photographer: Chris Ratcliffe/Bloomberg via Getty ImagesAston Martin stawia na elektryki
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

Aston Martin zapłaci firmie Lucid 232 miliony dolarów, czyli niemal miliard złotych, w akcjach i gotówce, w zamian za komponenty elektrycznego układu napędowego. Brytyjski producent przedłużył także wieloletnią współpracę z Mercedes-Benz Group AG, choć nie będzie już emitował więcej akcji dla niemieckiego producenta samochodów, który ma około 9 proc. udziałów.

Informacje te spowodowały, że akcje firmy Aston Martin wzrosły aż o 15 proc., co stanowi największy skok w ciągu dnia od ponad miesiąca, podczas gdy Lucid wzrósł aż o 9,1 proc. w przedsprzedaży w USA. "Proponowana umowa na dostawę z Lucid jest przełomem dla przyszłego rozwoju Aston Martina w kwestii pojazdów elektrycznych" – napisał w oświadczeniu prezes brytyjskiej marki Lawrence Stroll.

63-letni Stroll od trzech lat stara się odwrócić sytuację 110-letniego brytyjskiego producenta z długą historią kłopotów finansowych. Aston Martin potrzebował kilku podwyżek kapitału, odkąd uratował firmę na początku 2020 r., z których ostatnia uczyniła chińskiego Zhejiang Geely Holding Group Co. i fundusz inwestycji publicznych Arabii Saudyjskiej głównymi udziałowcami.

Zgodnie z danymi zebranymi przez serwis Bloomberg, Fundusz Inwestycji Publicznych jest właścicielem około 49 proc. marki Lucid i 18 proc. marki Aston Martin. Długotrwałe problemy finansowe Astona Martina sprawiły, że w coraz większym stopniu polega on na partnerach w zakresie technologii, które inni producenci samochodów uważają za podstawę swoich produktów. Modele, w tym samochód sportowo-użytkowy DBX i samochód sportowy DB12, są napędzane silnikami Mercedesa.

Mimo że Mercedes będzie nadal zapewniał dostęp do układów napędowych i architektury elektrycznej dla obecnych i przyszłych pojazdów Astona Martina, to ten zapłaci gotówką, a nie akcjami, jak wcześniej planowano. Rzecznik Astona Martina powiedział, że technologia Lucid jest już dostępna, podczas gdy platforma elektryczna AMG Mercedesa pojawi się dopiero pod koniec 2025 roku.

Umowa z firmą Lucid, która od września 2021 roku produkuje jedyne auto elektryczne – sedana Air, pomoże firmie Aston Martin osiągnąć ambitne cele w zakresie elektryfikacji. Brytyjski producent samochodów planuje wprowadzić na rynek swój pierwszy hybrydowy supersamochód typu plug-in, Valhalla, na początku przyszłego roku, a swój pierwszy pojazd z napędem elektrycznym na akumulator w 2025 r. Do następnego roku wszystkie nowe linie produktów będą miały opcję zelektryfikowanego układu napędowego.

Aston Martin obiecuje, że dokona stopniowych płatności gotówkowych na rzecz Lucid w wysokości 132 milionów dolarów i zobowiązał się wydać co najmniej 225 milionów dolarów na komponenty układu napędowego producenta pojazdów elektrycznych. Aston Martin zapłaci również firmie Lucid kolejne 10 milionów dolarów za zintegrowanie jej technologii z pojazdami.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem