Autonomiczne taksówki GM pod ścianą. Dlaczego inwestorzy się wycofują?

Projekt Cruise, którego twórcą jest General Motors, znalazł się pod ścianą. USA zajęło się badaniem bezpieczeństwa autonomicznych samochodów, a inwestorzy, na czele z największym partnerem w postaci Hondy, zaczynają się wahać.

SAN FRANCISCO, CALIFORNIA - OCTOBER 24: 'Cruise' driverless robot taxis are seen at a parking lot as California Department of Motor Vehicles (DMV) revokes its self-driving car permit and citing 'unreasonable risk to public safety' in San Francisco, California, USA on October 24, 2023. The self-driving service of 'Cruise', the autonomous vehicle company owned by General Motor, is thought to be a step towards wider commercial deployment of a long-promised autonomous alternative to ride-hailing services such as Uber or Lyft in the US. (Photo by Tayfun Coskun/Anadolu via Getty Images)Autonomiczne taksówki Cruise
Źródło zdjęć: © GETTY | Anadolu Agency
Kamil Niewiński

Cruise to prawdopodobnie najbardziej udany projekt dotyczący autonomicznej motoryzacji, a przynajmniej taki, który w branży zdołał odbić się największym echem. Robotaxi, które działały przede wszystkim w San Francisco, do czasu święciły sukcesy, a perspektywa na rozwój malowała się w pięknych barwach. Teraz jednak pojawiło się naprawdę sporo wątpliwości pod kątem całej przyszłości Cruise.

Kilka mniej lub bardziej niebezpiecznych incydentów z udziałem autonomicznych taksówek sprawiło, że organy zajmujące się regulacjami dot. transportu (te same, które najpierw wydały zgodę na użytkowanie Robotaxi na drogach cywilnych) najpierw ograniczyły liczbę aut Cruise na ulicach, a potem całkowicie zamroziły zezwolenia. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Autonomiczne auta - jak na tym zaoszczędzimy?

Dyrektorka generalna General Motors Mary Barra zarzeka się, że autonomiczne taksówki stanowią przełom w zakresie bezpieczeństwa na drogach i ratowania życia ludzkiego. Działania władz sprawiają jednak, że firmy zaangażowane w ten projekt zaczynają mieć poważne wątpliwości.

Jak donosi Reuters, planem Cruise jest uzyskanie 50 mld dolarów przychodu do 2030 r. Na razie jednak od 2017 r. mowa jest o 8 mld dolarów straty, z czego 728 mln - tylko w III kwartale 2023 r. W kasie spółki ma być obecnie 1,7 mld dolarów, co pozwoli na jej normalne działanie przez zaledwie 9 kolejnych miesięcy.

Dużym problemem jest również Honda - ta sama, która w październiku ogłosiła plany wprowadzenie wraz z Cruise autonomicznych taksówek do Tokio. Reuters podaje, że Japończycy mają zakończyć swój proces dofinansowywania spółki, pompując w nią wcześniej spory kapitał. Nerwowość panuje również w kadrach - z uwagi na obecną sytuację miały rozpocząć się zwolnienia.

Sytuacja Cruise jest nie do pozazdroszczenia - na giełdzie wartość akcji spadła do najniższego poziomu od sierpnia 2020 r. Dla GM kłopoty projektu Robotaxi to zresztą tylko kolejne zmartwienie, po przystaniu na nową kosztowną umowę ze związkiem zawodowym UAW kończącą strajk oraz zrewidowaniu planów na rozszerzenie produkcji aut elektrycznych. Dla amerykańskiego giganta zdecydowanie nie są to najlepsze miesiące.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem