Ceny aut elektrycznych zrównają się ze spalinowymi w 2022 roku

"W latach 2022-2023 oczekiwane jest zrównanie cen pojazdów" – stwierdza Ministerstwo Energii, mówiąc o autach elektrycznych i spalinowych. Resort powołuje się na badania i liczy, że wtedy odnotujemy znaczny wzrost elektryków na drogach. To szybciej niż niedawno przewidywali eksperci.

Nissan Leaf jest jednym z najpopularniejszych elektryków w EuropieNissan Leaf jest jednym z najpopularniejszych elektryków w Europie
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański
19

Jeszcze w 2017 roku analiza organizacji BloombergNEF prognozowała, że punkt przecięcia się cen pojazdów spalinowych i elektrycznych można wyznaczyć na 2026 rok. W 2018 roku przesunięto go na 2024 rok, dziś mówi się o 2022 roku. Przynajmniej w kontekście Unii Europejskiej. Według organizacji JATO, która zebrała dane z 43 światowych rynków, dotychczas uśredniona cena samochodu elektrycznego była wyższa od tradycyjnego auta o 81 proc.

Nowe Renault Zoe ma załapać się na dopłaty, ale ciągle będzie droższe od spalinowego Clio
Nowe Renault Zoe ma załapać się na dopłaty, ale ciągle będzie droższe od spalinowego Clio © fot. Michał Zieliński

Jak zwykle w przypadku elektryków chodzi o koszt baterii, która jeszcze kilka lat temu składała się aż na połowę wartości auta. Gdy w 2016 roku Międzynarodowa Agencja Energetyczna prognozowała spadek cen 1 kWh akumulatora, cena za takie ogniwo wynosiła 268 dolarów. Według analiz w 2020 roku miała ona spaść do 150 dolarów. Tymczasem wynik osiągnięto już pod koniec 2018 roku.

Ministerstwo z optymizmem patrzy w przyszłość. Jak twierdzi Adam Gawęda, sekretarz stanu w resorcie energii, "liczba miliona samochodów elektrycznych [do 2025 – dop. red.] jest ambitnym celem oraz kierunkiem, do którego dążymy". Trudno jednak wyobrazić sobie, że boom na elektryki będzie tak duży, by osiągnąć okrągły milion.

Zwłaszcza że na całym świecie sprzedano dotychczas 5 mln elektryków, a w rekordowym 2018 roku Polacy zarejestrowali 532 tys. nowych samochodów – również dostawczych. Ciągle czekamy na obiecywane dopłaty do pojazdów elektrycznych, choć te przecież nie będą wieczne.

Bloomberg zauważa, że w 2030 roku spadną również ceny silników i innych podzespołów potrzebnych w samochodzie elektrycznym. Miniaturyzacja baterii sprawi, że auta na prąd nabiorą zupełnie innych kształtów, a producenci w końcu zaczną na nich zarabiać.

Elektryczny Opel Corsa-e już na wiosnę wejdzie do salonów
Elektryczny Opel Corsa-e już na wiosnę wejdzie do salonów © fot. Michał Zieliński

Przez najbliższe lata tracić będą klienci. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, kupujący miejskie samochody elektryczne stracą przez pierwsze 3 lata ich posiadania więcej, niż gdyby zdecydowali się chociażby na auto z układem hybrydowym. Gdy najlepiej wyceniany elektryk – Opel Corsa e – warty będzie 55,7 proc. ceny początkowej, hybrydowa Toyota Yaris utrzyma aż 61,4 proc. wartości.

Wybrane dla Ciebie

Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców