WAŻNE
TERAZ

Mejza jechał 200 km/h. Został zatrzymany

Co oznaczają skróty ICE, HEV, PHEV i BV przy opisie samochodów?

Jeep ma już w ofercie model Avenger w dwóch wersjach: ICE i BV. Oba te skróty mogą wydawać się tajemnicze, zwłaszcza osobom nie interesującym się motoryzacją. To dlatego, że marketingowo stosuje się je bardzo rzadko, są natomiast używane w dokumentach homologacyjnych i przepisów prawa. Wyjaśniamy.

e: HEV to chwyt marketingowy. HEV to jednak oznaczenie zgodne z zasadami w motoryzacjie: HEV to chwyt marketingowy. HEV to jednak oznaczenie zgodne z zasadami w motoryzacji
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

ICE to skrót od internal combustion engine, czyli wprost: silnik spalania wewnętrznego, co w uproszczeniu oznacza silnik spalinowy. ICE to skrót używany bardzo rzadko przez producentów samochodów w marketingu i w odniesieniu do klientów, czyli w cennikach, katalogach czy opisach modeli. Natomiast stosowany niemal zawsze w różnego rodzaju dokumentacji czy przepisach prawa za granicą. Rzadziej używa się określenia IC Engine, co oznacza dokładnie to samo. Dlatego Jeep mógł zaskoczyć takim właśnie oznaczeniem Avengera.

Avenger ICE to nie żadna zimowa wersja czy lodowa specyfikacja, lecz odmiana spalinowa
Avenger ICE to nie żadna zimowa wersja czy lodowa specyfikacja, lecz odmiana spalinowa © Licencjodawca | screen ze strony salon.jeep.pl

Drugim "tajemniczym" skrótem jest BV, co oznacza battery vehicle, czyli samochód bateryjny. Częściej używa się jednak skrótu BEV (battery Electric vehicle). Chodzi oczywiście o pojazd elektryczny, ale BV lub BEV to skróty ściśle precyzujące rodzaj pojazdu. Ogólnym określeniem stosowany względem każdego samochodu na prąd jest EV (electric vehicle). Natomiast samochód elektryczny nie musi być na baterie. Może to być także auto z ogniwami paliwowymi na wodór, które też jest elektrycznym, tylko ma własną "elektrownię" i nie trzeba go ładować. Precyzyjne określenie dla takiego pojazdu to FCEV, czyli fuel cell electric vehicle.

A jak jest z hybrydami?

Wśród hybryd też istnieje dokładny podział zależny od rodzaju napędu. Klasyczna hybryda to HEV (hybrid electric vehicle). Tu nie ma znaczenia czy mamy do czynienia z hybrydą szeregową, równoległą czy równoległo-szeregową, bo chodzi wyłącznie o zasadę, w której do samej jazdy wykorzystuje się silnik spalinowy (ICE) oraz elektryczny. Jeśli w pewnych okolicznościach oba te silniki pracują razem, ale są też sytuacje, kiedy auto napędza sam silnik elektryczny, to mamy do czynienia z pojazdem HEV, czyli tzw. klasyczną hybrydą.

Są jednak inne odmiany samochodów hybrydowych. Jedną z nich jest MHEV, czyli mild hybrid electric vehicle, czyli po polsku tzw. miękka hybryda. W praktyce jest to samochód z napędem czysto spalinowym, ale wspomaganym silnikiem elektrycznym. Różnica techniczna pomiędzy HEV i MHEV jest taka, że silnik elektryczny nie ma bezpośredniego połączenia z układem przeniesienia napędu, lecz jest połączony tylko z silnikiem, co oznacza, że nie ma możliwości jazdy z napędem wyłącznie elektrycznym. Praktycznie zawsze też moc takiego silnika na prąd jest niewielka.

Innym rodzajem hybryd jest PHEV, czyli plug-in hybrid electric vehicle. To hybryda z większym niż w klasycznej akumulatorem trakcyjnym, ale kluczową cechą PHEV jest możliwość ładowania go ze źródła zewnętrznego. Dzięki temu taka hybryda może przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym, a dodatkowo da się zmagazynowaną w akumulatorze energię wykorzystać wtedy, kiedy chcemy, a nie jak w klasycznej hybrydzie nie mając na to wpływu. Co ciekawe, producenci samochodów często używają określenia PHEV w nazwach i komunikacji z klientem, w przeciwieństwie do MHEV czy HEV, a tym bardziej BEV czy ICE.

Co jeszcze ciekawsze, często producenci samochodów stosują określenie "samochód elektryczny" względem hybryd plug-in. Przykładowo, takie pojazdy jak BMW i3 z tzw. range extenderem są (szeregowymi) hybrydami PHEV, ponieważ silnik spalinowy bierze czynny udział w samej jeździe, choć nie napędza bezpośrednio kół samochodu.

Wybrane dla Ciebie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc