ELEKTROMOBILNOŚĆ - PRZYSZŁOŚĆ, KTÓRA JUŻ NADESZŁA

Segment aut z alternatywnym napędem jest jednym, który stawił czoło pandemii i odnotował wzrosty w pierwszej połowie tego roku. Ponieważ nasze miasta i drogi nie są jeszcze gotowe na pełną elektromobilność, optymalnym wyborem, przyjaznym dla środowiska i portfela są rozwiązania łączące auto elektryczne, które jest jednocześnie hybrydą i ma możliwość szybkiego ładowania ze zwykłego gniazdka 230 V. Taki komfort zapewnia najnowsze wcielenie światowego bestsellera Mitsubishi Outlander PHEV w wersji 2020.

ELEKTROMOBILNOŚĆ - PRZYSZŁOŚĆ, KTÓRA JUŻ NADESZŁA

08.10.2020 | aktual.: 13.03.2023 12:53

Miasta z zerową emisją to nie utopia

Miejskie strefy z ograniczeniem wjazdu dla starych, kopcących aut są w Polsce dopiero w sferze deklaracji, a o strefach zerowej emisji nikt jeszcze nie mówi, jednak rosnąca świadomość ekologiczna Polaków z pewnością prędzej czy później doprowadzi do tego, że nie każdy i wszystkim będzie mógł poruszać się po mieście.

Z myślą o takiej chwili powstały auta elektryczne i idea miasta z zerową emisją. W ramach europejskiego projektu “Zero Carbon City” miasto Manchester współpracuje z Frankfurtem (Niemcy), Vilvoorde (Belgia), Zadar (Chorwacja), Bistrita (Rumunia), Modena (Włochy) and Tartu (Estonia). Powstały też pierwsze miasta, zbudowane od początku do końca w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju i zerowej emisji, w których transport opiera się na pojazdach wyposażonych w silniki elektryczne.

Jednym z takich sztandarowych projektów jest miasto Masdar w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Tam w 2011 r. testowane były elektryczne auta Mitsubishi i-MiEV (nazwa jest skrótem Mitsubishi innovative Electric Vehicle, wprowadzony na rynek japoński dokładnie w dniu obchodzonym jako światowy dzień środowiska (5 czerwca) 2009 jako pierwsze na świecie auto elektryczne o zasięgu około 160 km, które mogło poruszać się po autostradach. Auta trafiły również do wielu innych krajów, w tym do Polski, Norwegii, Francji, Niemiec i Stanów Zjednoczonych i Australii.

Obraz
© Materiał partnera

Elektromobiloność – od wizji do innowacji

Mitsubishi i-MiEV było ważnym etapem na długiej, ponad pięćdziesięcioletniej drodze Mitsubishi do elektromobilności. Rozwój elektrycznej technologii napędowej od dziesięcioleci stanowi kluczowy element polityki korporacyjnej firmy w zakresie działalności rozwojowo-badawczej. Prace nad pierwszymi pojazdami elektrycznymi koncern rozpoczął już w październiku 1966 roku, a w 1971 oficjalnie zainaugurował program budowy pojazdów elektrycznych.

Kulminacyjnym momentem tej podróży była premiera auta pod nazwą Mitsubishi Outlander PHEV - pierwszego i do dziś najlepiej sprzedającego się SUV z samoładującym, hybrydowym układem spalinowo-elektrycznym z zasilaniem z gniazdka (plug-in). Światowa premiera pierwszego hybrydowego elektrycznego samochodu SUV z dwoma silnikami elektrycznymi, oferowanego przez dużą firmę motoryzacyjną w standardowej gamie modelowej odbyła się w Paryżu na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2012 roku.

Obraz
© Materiał partnera

Mitsubishi Outlander PHEV wyróżniało się (i to do dzisiaj się nie zmieniło) spośród wszystkich innych hybrydowych rozwiązań typu plug-in wykorzystaniem podstawowej architektury samochodu elektrycznego (drive-by-wire, brak skrzyni biegów). W przeciwieństwie do rozwiązań typowych w branży, Mitsubishi Motors zrezygnowało z prostego montażu napędów elektrycznych w tradycyjnych modelach spalinowych i zdecydowało się na opracowanie własnych pojazdów hybrydowych typu plug-in.

Auto pełne prądu

Od swojej premiery w 2012 r. Outlander PHEV jest stale modernizowany. Model 2020 gwarantuje znakomite osiągi i zasięg nawet ponad 600 km, ale też możliwość całkowicie bezemisyjnej jazdy, jeśli jest taka potrzeba.

Będąc konstrukcyjnie samochodem elektrycznym, Mitsubishi Outlander PHEV poruszane jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD. Silnik spalinowy pełni rolę wspomagającą, albo napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny, bądź też napędzając bezpośrednio przednie koła samochodu, ale zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu.

Obraz
© Materiał partnera

Taka konstrukcja daje właścicielom wiele możliwości ładowania baterii napędowej i pozwala na korzystanie z auta w każdych warunkach, poczynając od spokojnej jazdy po mieście w trybie bezemisyjnym (zasięg 57 km, maksymalna prędkość do 135 km/h), przez podróże nawet ponad 600 km, a kończąc na aktywnej jeździe w terenie. Ukoronowaniem tej wszechstronności jest możliwość holowania dodatkowego ciężaru do 1500 kg, można więc zabrać łódkę i wybrać się na przykład z Warszawy na Mazury bez konieczności ładowania po drodze.

  1. Ładowanie ze standardowego gniazdka 230V: ok. 5,5-7 godzin prądem zmiennym o napięciu 230V \u2028o natężeniu 8-10 A
  2. Szybkie ładowanie (standard CHAdeMO - 25 min dla ładowania do 80%*)
  3. Tryb CHARGE
  4. Hamowanie regeneracyjne (6 poziomów)

*80% – w celu umożliwienia magazynowania energii z hamowania rekuperacyjnego o pozostałe 20%

Jak się jeździ bez skrzyni biegów i czy nie zabraknie prądu?

Od tradycyjnych aut Mitsubishi Outlander PHEV różni się między innymi tym, że jest wyposażony w jednobiegową przekładnię. Innowacyjne rozmieszczenie komponentów układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego, a całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). W najnowszej wersji tego modelu, wprowadzonego w 2020, cały zespół napędowy PHEV przeszedł kompleksową aktualizację, co pozwoliło na podniesienie całkowitej mocy do 224 KM.

Obraz
© Materiał partnera

Wśród obaw, jakie najczęściej pojawiają się ze strony kierowców aut napędzanych tradycyjnymi silnikami spalinowymi, jest kwestia konieczności wyboru odpowiedniego trybu w aucie hybrydowym. Outlander PHEV oferuje trzy tryby jazdy, wszystkie automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV i wszystkie oferujące stały elektryczny napęd na 4 koła:

  • EV - tryb całkowicie elektryczny (do 135 km/h) - samochód jest wtedy napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym a energia pozyskiwana z akumulatora napędowego.
  • Szeregowy tryb hybrydowy - samochód napędzany nadal przednim i tylnym silnikiem elektrycznym, silnik spalinowy napędza generator, aby ładować akumulator napędowy podczas jazdy. To tryb aktywowany automatycznie - podczas nagłego przyspieszenia lub jazdy pod górę. Również, gdy zbyt niski jest stan naładowania akumulatora. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV). Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach, aby utrzymać go w optymalnym stanie, a także po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej w celu konserwacji układu paliwowego.
  • Równoległy tryb hybrydowy – w tym trybie silnik napędza przednie koła, przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego a tylny silnik elektryczny napędza tylne koła. To tryb aktywowany automatycznie przy dużej prędkości. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub trybu całkowicie elektrycznego poniżej 135 km/h). Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator.

Tryb całkowicie elektryczny (EV) jest trybem domyślnym zaraz po uruchomieniu i zapewnia zasięg jazdy bezemisyjnej do 57 km, ale nigdy nie oznacza to maksymalnego zasięgu tego trybu w sekwencji. Sytuacja, której obawiają się kierowcy aut z silnikami spalinowymi, w której auto po przejechaniu maksymalnego zasięgu dalej nie pojedzie, nigdy nie będzie miała miejsca. System PHEV jest w pełni automatyczny i będzie się przełączał się między jazdą a ładowaniem, aby zachować minimalną dawkę energii z akumulatora na później (np. do jazdy w strefie zeroemisyjnej).

Źródło artykułu:WP Autokult
rynekelektrycznysamochód elektryczny
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)