WAŻNE
TERAZ

Mejza jechał 200 km/h. Został zatrzymany

Elektryczny F-150 zwyciężył na Pikes Peak, choć zepsuł się po drodze

Wspinaczka na szczyt Pikes Peak staje się domeną elektryków. W tym roku Ford ponownie zajął najwyższe miejsce na podium, choć zatrzymał się na 26 sekund.

Ford F-150 Lightning SupertruckFord F-150 Lightning Supertruck
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Ford USA
Mateusz Lubczański

Pikes Peak to szczyt w Kolorado, gdzie co roku zawodnicy "ścigają się do linii chmur". Kiedyś na tej trasie – choć jeszcze tylko żwirowej – śmigał Peugeot 405 z Ari Vatanenem, z kolei zapaleni gracze ścinali czas jeżdżąc kultowym Suzuki Escudo na Playstation. Teraz ta trasa to domena elektryków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochodu Roku Wirtualnej Polski 2024

Najpierw pojawił się Volkswagen ze specjalnie zaprojektowanym VW ID.R w klasie Unlimited. Rok temu Ford ściągnął SuperVana, który zdobył rekord w klasie Open. W tym roku Romain Dumas zasiadł za kierownicą elektrycznego F-150. Lepiej jednak powiedzieć, że konstrukcja bardziej przypomina spoiler z doczepionym do niego pick-upem.

Dumas "pokonał techniczną usterkę podczas jazdy", co oznacza, że zatrzymał się na 26 sekund żeby "zminimalizować problem" (czyli wyłączyć i włączyć auto), po czym 1600-konny F-150 Lightning SuperTruck pognał po zwycięstwo, osiągając czas 8:53.553. Pokonał w ten sposób 61 konkurentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Romain Dumas Becomes the PPIHC 2024 King of the Mountain | PIKES PEAK WINNING Race Day Onboard

Dlaczego elektryki tak dobrze radzą sobie w tej rywalizacji? Pikes Peak kończy się na wysokości 1440 m n.p.m., gdzie powietrze jest rzadsze, co oznacza mniej tlenu. Mniej tlenu to mniejsza moc silnika spalinowego. Dla elektryków natomiast nie ma to znaczenia. Stąd też takie, a nie inne spoilery, które muszą sprawdzać się na całej trasie, również przy mniejszej gęstości powietrza.

Wybrane dla Ciebie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc